Ik heb een droom….
Dat kleuters zich mogen ontwikkelen op een natuurlijke manier, in hun eigen tempo, al spelend en bewegend in een veilige ruimte. Ik heb een droom dat kleuters niet meer aan een tafeltje gezet worden om letters en cijfers te ‘studeren’.
Ik heb een droom….
Dat ouders en leerkrachten hun kinderen die ruimte geven. Dat zij zorgen voor een veilige omgeving. Dat zij vertrouwen hebben in de eigenheid en de unieke ontwikkeling van elk kind. Dat kinderen niet gedwongen worden zich met dingen bezig te houden waar ze qua ontwikkeling nog niet aan toe zijn.
Ik heb een droom….
Dat ouders , leerkrachten, directies en besturen van scholen vanuit datzelfde vertrouwen zich er voor inzetten dat er gestopt wordt met het testen en labelen van kleuters. Dat ze stoppen met bang te zijn voor achterstand. Dat ze stoppen met kinderen het gevoel te geven tekort te schieten. Dat ze op die manier opkomen voor de veiligheid van de kinderen en zichzelf.
Ik heb een droom….
Dat leraren weer opgeleid worden voor de leeftijdscategorie die bij hen past: voor de jongste of voor de oudere leerlingen. Dat er dus weer een specialisatie komt voor de onderbouw van de basisschool. Dat er weer onderwezen wordt in de ontwikkelingspsychologie van het jonge kind. Dat toekomstige leerkrachten leren dat kleuters nog geen schoolkinderen (hoeven te) zijn.
Ik heb een droom…
Dat de minister van onderwijs inziet dat kleuters niet gedwongen mogen worden tot leren. Dat er een wet komt die het verbiedt om kleuters te dwingen letters op het platte vlak in te studeren. Dat de inspectie controleert of die wet nageleefd wordt….
Er worden steeds meer verbanden gelegd tussen alle problemen die er spelen in het onderwijs en de wankele basis die ontstaan is door de verschoolsing van het kleuteronderwijs. Nu is het de beurt aan de politiek en de inspectie. De tijd is rijp! Onze droom wordt werkelijkheid! Doe je mee?
Elly de Wildt-Dienske,
ellydienske@gmail.com , www.braingym.nl