Om de Tweede Kamer ertoe te bewegen om naar de praktijk te luisteren in plaats van naar de theorie lanceren wij: DE VRAAG VAN DE WEEK
Indien de vraag jou persoonlijk raakt, reageer dan kort met een eigen ervaring. De WSK zorgt er vervolgens voor dat jullie ervaringen bij de Tweede Kamer terecht komen.
Na het bezoek van de onderwijsinspecteur krijgen leerkrachten van de onderbouw vaak te horen dat zij nog meer aandacht moeten gaan besteden aan lezen en schrijven, om de geconstateerde achterblijvende leesresultaten in de hogere leerjaren te voorkómen.
Ondanks dat de kleuterleerkrachten uiteen zetten dat de manier waarop zij verantwoord voorbereiden op het latere leren lezen de laatste jaren onder druk is komen te staan, worden zij verplicht om met letters en cijfers te gaan oefenen.
* Ervaar jij ook een dergelijke druk? Beschrijf dan een concrete ervaring.
Reageren kan hieronder, via facebook maar ook via mail kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl
Ook ik was de enige KLOSSERS op school. Dat was best moeilijk. Ik liet kinderen wel op een speelse manier kennis te laten maken met letters. Daar genoten ze van en wie er iets mee kon en wilde kreeg extra aanbod. De methode die er moest komen (Schatkist)zat slecht in elkaar wat betreft het aanbieden van letters. Niet speels, veel werk blad verwerking en de volgorde van aanbod klopte niet.
Kinderen waren er niet aan toe.
Het bijhouden van het volgsysteem Schatkist is een drama. Onzinnig veel.
Ook ik heb dat jaren lang ervaren, als enige Klosser werkzaam in een team waarvan niemand iets van kleuters wist, onder druk van directie en Ib-er moest er van alles getoetst worden en veel tijd besteed worden aan de ontluikende geletterdheid, voor kinderen die onvoldoende scoorden eisten ze en handelingsplan voor extra begeleiding, in een groep 0-1-2, soms 40-42 kinderen in een groep, tegen het eind v.h. schooljaar.
Directie en I-ber hechtten geen waarde aan ons observatiesysteem OVM, konden daar niks mee, concrete cijfers wilden ze zien, dat paste in het leerlingvolgsysteem.
Maar ook op de Pabo was er geen docent die blijkbaar kennis
had van het kind in de kleuterfase, studenten wisten niets van het werken met kleuters als ze stage kwamen lopen, logisch dat veel studenten niet voor het werken met kleuters kiezen na hun opleiding.
Ik spreek over 2015, ik ben nu gepensioneerd, maar ik vraag me af of er intussen iets in de goede richting veranderd is, doodzonde van het mooie kleuteronderwijs dat we voor 1985 hadden!
Klopt, er is nog steeds weinig kennis bij studenten van de pabo. Soms is er een enkele jonge collega die enthousiast raakt en zich gaat verdiepen. De kleuteruniversiteit maakt super thema’s geschikt voor kleuters. Maar de druk blijft groot! Te groot.
Dat ervaar ik zeker! Het is verschrikkelijk! Kleuters leren van binnen naar buiten. voelen, kijken, doen enz. Pas rond het 6e a 7e jaar zijn hun hersenen klaar om te leren wat van buitenaf komt. Fonemisch bewustzijn komt bij iedereen op een andere tijd op gang. Net zoals, kruipen, lopen, fietsen enz… Ik moet oefenen met kinderen die het gewoon nog niet horen. Daarmee bereik je het TEGENDEEL!! Ze voelen de frustratie dat hen steeds iets gevraagd wordt wat ze (nog) niet weten. Wat gebeurt er: kinderen krijgen er een hekel aan en alle motivatie is weg. Dat lijkt me een betere uitleg voor de leesproblemen later dan hoe het nu uitgelegd wordt!!
Helemaal waar. Hier loop ik al jaren tegenaan. Ze moeten eind groep 2 minimaal 15 letters kennen. Te triest voor woorden.
Vreselijk…dat hoefde in de jaren 80 90 niet!!!!!!! Wel spelen met letters zoals naleggen. Maar beslist niet lezen. Schandalig!!!!
Dat moet weer terug!!!!!!!!
Waar.
Een appel pluk je toch ook pas als hij rijp is!
Geef het de tijd op te groeien. Te ontwikkelen.
Geef de appel voldoende licht, voeding.
Kijk wat hij nodig heeft.
Zo is het ook met de ontwikkeling van het kind.