U kunt op verschillende manieren uw steunbetuiging weergeven.
Reageren op de berichten die op de website geplaatst zijn, is één van de mogelijkheden. Ook kunt u ons volgen op Facebook en Twitter en daar uw reactie plaatsen. Lid worden van onze werkgroep kan ook.
Natuurlijk kunt u ook zelf een zwartboekpagina of bericht voor onze website uploaden. Foto’s van kleuters en het kleuteronderwijs zijn van harte welkom, deze worden bij de diverse berichten geplaatst.
klik hier voor alle steunbetuigingen
Stuur ook uw steunbetuiging aan ons op!
Schrijf uw ervaringen op en deel ze met mede-kleuterjuffen en andere belangstellenden!
Fout: Contact formulier niet gevonden.
E-mailadressen worden op de website niet gebruikt, tenzij in overleg met u anders wordt besloten. Werkgroep Onderwijs geeft nooit de garantie dat uw bericht geplaatst wordt. In principe worden er geen wijzigingen aangebracht in de tekst m.u.v. taalcorrecties. Bij het uploaden verklaart u dat de tekst en afbeeldingen vrij van rechten zijn om te gebruiken. Eventuele claims van derden m.b.t. auteursrechten worden verwezen naar de persoon die dit contactformulier heeft gebruikt. Werkgroep Onderwijs is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de gepubliceerde berichten die van derden afkomstig zijn. Gegevens in deze berichten kunnen zijn verouderd, onjuist en kunnen typ- of zetfouten bevatten. De inzender van deze berichten blijft volledig verantwoordelijk en behoudt ook het copyright op deze berichten en foto’s.
Eindelijk wordt er gehoor gegeven aan die Ouwe kleuterjuffen, die roepen dit al jaren! Maar niemand wilde luisteren. Van bovenaf, Moeten die kleintjes al vanalles. Want ze moeten nwtuurlijk wel goed scoren met de Cito toetsen, en die lat wordt als maar hoger gelegd!!! Houdt daar nou eindelijk eens mee op, Kijk NAAR KINDEREN! Daag ze uit en laat ze zelf ontdekkend bezig zijn i.p.v. oefenen, nogmaals oefenen en dan constateren dat ze er nog niet aan toe zijn. Het is mij uit het hart gegrepen!
Bezieling; er bestaat een taal die iedereen begrijpt, dat is de taal van de geestdrift. Dingen die je doet met hart en ziel. Op zoek naar iets wat je wilt of waar je in gelooft
(Paul Coelho)
In mijn dagelijkse werk met het jonge kind is de bezieling mijn drijfveer en ook de pit van mijn werk. Bezieling kan je ook zien als in ‘flow’ zijn. Dit probeer ik ook bij de kinderen teweeg te brengen omdat deze staat van betrokkenheid de motor is van hun ontwikkeling. Ik wil dat jonge kinderen zich veilig en competent voelen om de wereld om hen heen via spel te ontdekken in een rijke leeromgeving.
Het onderwijs aan het jonge kind staat in ons land al een hele tijd onder druk. Dit komt door de verschoolsing van het onderwijs en de druk vanuit de overheid op de VVE. De nadruk wordt hierdoor steeds meer gelegd op achterstanden en kinderen worden al vanaf jonge leeftijd langs een spreekwoordelijke meetlat gelegd waar ze niet teveel van af mogen wijken. Ook het ‘stempelen’ van kinderen is hier een voorbeeld van. Ze krijgen nog maar weinig ruimte om zich op hun eigen manier en op hun eigen tempo te ontwikkelen. Alles moet in systemen en structuren worden gezet om er grip op te behouden. Het is minder gericht op ‘menswording’ en meer gericht op resultaten, ‘wandelende hoofden’ zoals mijn collega vaak zo mooi verwoord.
Het onderwijs aan jonge kinderen is daardoor minder gericht op vertrouwen in de eigen ontwikkeling van kinderen en sluit minder goed aan op de eigenheid en de spelbehoeften van kinderen. En dit zijn naar mijn mening de kernbegrippen binnen het kleuteronderwijs. Ik wens dat het tij zich vlug gaat keren en dat er weer meer respect komt voor de prachtige en magische kleutertijd en het mooie vak van groepsleerkracht voor kleuters.
Goed dat jullie dit weer aansnijden .Als docenten opvoedkunde P.A hebben mijn vrouw.tiny van der crabben en ik zich zeer ingespannen om de kleuter in het onderwijs te redden.,maar ‘n dolgedraaide onderwijswereld maakt helaas veel stukken , ondanks de publicactie in de zestiger jaren: kleuters in het geding..
De hete adem van de CITO hijgt in de nek van de kleuters. Voor ze er aan toe zijn moeten ze al aan allerlei eisen voldoen. En de juffen maar oefenen, en soms zeer gewenst door school, de ouders thuis ook.
Kinderen gefrustreerd, eigenwaarde neemt af enz., enz.
Laat kleuters zich gewoon ontwikkelen in hun eigen tempo; en als ze er rijp voor zijn pakken ze nieuwe dingen in no-time op.
Ik wens jullie werkgroep alle succes en hoop dat er een heel breed draagvlak komt, wat zich in rap tempo vertaalt naar besluitvorming die alle kleuters ten goede komt!
pk