De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Beste mensen,
Met heel mijn hart steun ik dit geweldige initiatief. In het gedicht over de kleuter wordt zo prachtig beschreven waar het in deze fase om gaat: met heel je lijf en leden van harte de wereld verkennen en onderzoeken. Een baby is geen peuter, een peuter is geen kleuter en een kleuter is geen kind in de lagere schoolfase. Een schoolgaand kind is geen puber, een puber geen adolesent, een adolescent geen volwassene.
Elk mens moet de tijd en ruimte krijgen om alle fases te doorlopen, naar zijn eigen aard en wezen. Elk mens moet de kans krijgen om te groeien naar de volgende levensfase. Alleen dan kun je opgroeien tot een mens die de baby, de peuter, de kleuter, het schoolkind, de puber en de adolescent in zichzelf geïntegreerd heeft!!
Tot slot zou ik willen zeggen: als een mens in de kleutertijd niet ten volle “zijn eigen spel” mag spelen, wanneer dan wel??
Hanna Hiemstra (ex kleuterjuf en moeder van twee bijna volwassen kinderen die nu de vruchten plukken van hun kleutertijd waarin ze helemaal kleuter mochten zijn.)
De afschaffing van het kleuteronderwijs is pedagogisch gezien de grootste fout van alle onderwijsveranderingen.
Kind moet kind mogen zijn
Lieve Erica
Lief dat je je zo inzet voor onze kleuters.
En laat een kind een kind blijven ze hebben nog zo,n lange weg te gaan.
Groetjes Nicolien xx
kleuters worden in het gareel geperst en als ze volwassen zijn moeten ze naar de psycholoog om het kind in hen zelf weer te vinden…
Zo is het maar net