De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Wat een mooie site! Geweldig!
Mooi iniatief! Succes!
Helemaal mee eens!
Ik ben een net afgestudeerde leerkracht. En nu groepsverantwoordelijk voor een groep 1/2.Helaas voelt het elke dag onnatuurlijk om op deze manier met de kleuters om te gaan… Ik wil daarmee even aangeven dat ook jonge leerkrachten vanuit intuïtie en ervaring aanvoelen dat de manier waarop we nu bezig zijn niet goed is voor kleuters.Ik ben blij dat er nu voor onze kleuters wordt gevochten.Kleuters moeten kleuters kunnen zijn… en ontwikkelen in hun eigen tempo. Wij moeten alleen goed in staat zijn om kinderen de dingen aan te rijken die past bij hun belevingswereld en naaste ontwikkeling. Talenten zien, benutten en verder ontwikkelen. Daarnaast de kinderen helpen met hun sociale vaardigheden.Daarnaast het ADIM afschaffen… wat ik niet des kleuters vindt. (voor 3 tot 8, prima onderbouwde methodiek)Waar blijven de spontane lessen en grote spannende openingen van een les? -> Nee, we moeten eerst de hele les verklappen (lesoverzicht). Ik wil (weer) van het vak kunnen houden, de reden waarom ik het onderwijs (vooral kleuteronderwijs) in ben gegaan. Mijn gevoel nu: Over een paar jaar het onderwijs uit!Dat lijkt mij toch niet de bedoeling… en ik ben niet de enige die er zo over denkt!En nu we toch bezig zijn. Kleuters zijn geen leerlingen, het zijn kinderen!!
Zeg het voort!
Wat een geweldig initiatief ! Spelen is voor kinderen zo wezenlijk belangrijk. Kijken, ontdekken, vervelen, scharrelen, bewegen en inderdaad gewoon zijn. Ik word soms moedeloos dat kinderen niet meer gewoon mogen zijn ! Om van daaruit te ontdekken. Wie ze zijn, de wereld en de mensen om hun heen te ontdekken. In hun eigen tempo. Vanuit eigen belangstelling. Niet wat je al kan maar wie je nu bent. Geniet van je kind, zoals hij/’zij nu is, is het precies goed..