De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Kinderen zijn geen producten die worden afgeleverd. Ze zijn allemaal prachtig op hun eigen unieke “wijze”. Een jong kind heeft nog de mooie eigenschap om helemaal in het hier en nu te zijn en het volledige vertrouwen in zijn of haar intuitie. Daar kunnen wij als volwassenen veel van leren! Een jong kind ontwikkelt zich als vanzelfsprekend, het heeft van nature een onderzoekende en leergierige houding, om de wereld te willen leren begrijpen. Een goede leerkracht moet de kunst verstaan om dit spontane en intuitieve proces bij het kind te volgen en er op in te springen. Waar zit het kind in zijn of haar ontwikkeling en wat heeft het nodig om zich verder te kunnen ontwikkelen?! Elk kind op zijn eigen unieke manier. Wij zijn slechts begeleider van het kind in zijn of haar ontwikkelingsgang. Een optimaal voorbereide omgeving is hierbij van groot belang. Het kind in een situatie te brengen waar het zich gemotiveerd door voelt om te gaan ontdekken. Ontdekken is spelen, is leren. Dit alles in een veilige en liefdevolle en vertrouwde omgeving, met begeleiders die het kind respecteren in zijn of haar unieke eigenheid en “zijn”. Het kind vooral aanspreken op waar hij of zij goed in is en zelf de regisseur te laten zijn van zijn of haar ontwikkelproces, maar ook te leren omgaan met zijn of haar mogelijkheden en beperkingen.
Dit is de hoogste, mooiste en meest efficiente vorm van leren mijns inziens. De ontwikkeling van kinderen bestaat niet uit losse onderdelen, maar is een totaalontwikkeling, die in zijn geheel belangrijk is! Onze prestatie-maatschappij en -onderwijssysteem doen afbreuk aan deze natuurlijke ontwikkelingsgang, de leergierige houding en de innerlijke motivatie bij kinderen, of dat nou kleuters zijn of de wat oudere kinderen. Ons Nederlandse onderwijs heeft nog veel wijsheid te leren…… Gelukkig zijn er ook heel veel bezielende en bevlogen “begeleiders” in ons onderwijs, met deskundig oog en hart voor omze kinderen. Laten we dat koesteren!!! En laat de KLOS weer in ere hersteld worden!!!!!
geweldig..de website voor het behoud van het kleuteronderwijs..
super initiatief..wat een rijkdom al deze expertise binnen de wsk.
We gaan en staan ervoor én het gaat zeker lukken met zoveel steun vanuit het werkveld; de kleuter mag weer kleuter zijn!!
en als er een methodiekjuf nodig is..ik sta te trappelen met mijn specialisatie spel!!
Mooie site. Ik zeg” geef het door”
Toch jammer dat WIJ wel snappen dat je kleuters moet laten kleuteren en dat alle mensen die het voor het zeggen hebben ER GEEN KAAS VAN HEBBEN GEGETEN! Marian
Wat wordt ik blij dat er nog mensen zijn die zien wat een kleuter is en wat zij nodig hebben. Hopelijk lezen de PABO,S dit ook!