De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Uit mijn hart gegrepen. Drie kleinkinderen van 1-5 jaar. Ik geniet van hun creativiteit, hun originele kijk op dingen, hun nieuwsgierigheid en plezier in onbekende dingen ontdekken. Niet gehinderd door hoe het al jaren gaat. Zij zijn de vensters waarin wij onszelf weer kunnen zien en ervaren als open creatieve mensen, omdat we zelf ooit kind mochten zijn, ook met de pijn, die hoort erbij. Kind mogen zijn, het kind in je mogen zijn, is een geschenk en een gave. Zo te gek dat er op meer plaatsen initiatieven ontstaan en deze sprak mij wel heel bijzonder aan!!! Ga ervoor juffen en hopelijk ook weer meesters. Samen, voor de droom waarom je in het onderwijs bent gegaan. Ga ervoor moeders en vaders. Ga ervoor oma’s en opa’s, omi’s, beppes en pakes. Ga ervoor wie het kind in zichzelf nog kent en geloven dat dat een zegen is voor het kind, de mens zelf én de mensheid. Dank jullie, superdank voor jullie initiatief!
Wat een prachtig initiatief! Laat onze jongste kinderen volop genieten van hetgeen ze allemaal zelf ervaren. Onze kleuters hebben zeker extra aandacht nodig.
Kleuters hebben meer verdiend!
Het is fantastisch als we het weer mogelijk kunnen maken dat kleuters op hun eigen niveau en in hun eigen tempo, weer mogen ontwikkelen tot schoolrijpheid. Door de manier van toetsen en labelen, het methodisch werken, opbrengsgericht werken en weinig spelend leren, is dit niet meer mogelijk.
Ik heb me aangesloten bij de werkgroep, zodat ik handen en voeten kan geven aan mijn onvrede. Want de KLEUTER is GEEN SCHOOLKIND!
Laten we er met zijn allen voor zorgen dat de verworvenheden van het kleuteronderwijs weer terug komen en dat de kleuter weer kleuter mag zijn!
Heel veel succes met dit mooie initiatief. Want met de huidige werkwijze in het kleuteronderwijs is er gekozen voor de verkeerde weg.
Wat fantastisch al die mooie woorden en support voor het kleuteronderwijs!! Laten we het met z’n allen gewoon (blijven) DOEN!!!!!!!Volg de kleuter met je hart!