De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Wat een geweldig initiatief!!
Laat die kleuter vooral kleuteren in zijn veel te korte kleuterperiode waarin hij echt een kleuter mag zijn, ervaringen kan opdoen waar hij heel zijn leven plezier van heeft. Het is toch zeker niet de bedoeling om kleuters “klaar te stomen” voor groep 3, je maakt er niemand gelukkig mee, alleen maar gestresst!!! niet alleen de kleuter maar ook de juf!! Laten we hopen dat de oude kleuteropleiding weer nieuw leven wordt ingeblazen en alle rust weer terug komt in onderwijsland HÃ?©Ã?©Ã?©Ã?©l veel succes!!!!
Hoewel ik ver weg woon wil ik deze aktie toch ondersteunen. Het is zo belangerijk dat zich kinderen in hun eigen tempo ontwikkelen kunnen. In deze jonge leeftijd zijn toetsen” völlig fehl am platz”. Kinderen in deze leeftijd hebben eigen ervaringen nodig…ervaringen waar ze later op verder kunnen bouwen, die ze ook in hun verder ontwikkeling stabilisieren. Goed initiativ!
Ik ben ook helemaal eens. Heel veel succes met dit initiatief
Als je de kranten van dit weekeinde doorneemt zie je perfect waar het aan schort in onze maatschappij: creativiteit die is verbonden met leven op een menselijke maat, vanuit echte betrokkenheid. Bezieling. Net dat zijn de ‘lessen’ die een kleuter die kleuter mag zijn op een volstrekt natuurlijke manier tot zich neemt. Zich daardoor ontplooit tot een volwaardig persoon en niet tot een geprogrammeerd schakeltje in een onechte maatschappij. Dus weg met al dat idiote getoets, dat eeuwig observeren en klasseren, dat mishandelen van ontluikende breintjes. Vrij spelen, dat is pas groeien. Dus, samen aan het werk, wie wat dan ook doet, als het geluid maar gehoord wordt en effect heeft.
En veel sterkte voor al die kleuterjuffen en ook -meesters: het komt goed !
Ja mensen, dit is een goede actie. Ik zag de kleuters vorige week nog netjes in rijtjes achter elkaar aan een tafeltje zitten, er moest weer eens getoetst worden.
Er heerst in het onderwijs, groep 3 tm groep 8, een te grote toetscultuur. Het opbrengstgericht werken werkt demotiverend voor leerlingen en leerkrachten. Jammer. Ik hoop op betere tijden. Veel succes met de actie!