De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Onze Lennard viel met de neus in de boter: anderhalf jaar bij een echte “KLOS”juf, juffrouw Jeanine. En dus heeft hij uitgebreid mogen kleuteren. En nu hij in groep 3 zit gaat hij als een speer en zelfs sneller dan hoeft. Dus het blijkt niet nodig, al die naar beneden geduwde ‘kennis’, het komt vanzelf goed als de basis goed is. Dus, ja, verover de ruimte terug op de technocraten en managers met hun beheers en controle cultuur. Er is meer onder de zon!
Laat de kleuter gewoon kleuter zijn, dan kan ik gewoon hun kleuterjuf blijven!!!
Mooi initiatief!!Keep up the good work!
Er is al zoveel geschreven en nu heb ik het gevoel dat we toch een heel klein stapje vooruit komen om het kind zijn/haar leven weer terug te kunnen geven. Ontwikkelen op eigen manier en tempo.
Zo eens met dit verhaal! De kleuterperiode is uniek en moet ook als zodanig in het onderwijs(beleid) tot uiting komen!Succes met dit initiatief!!