De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Leer het kind juist spelen aan in plaats van af.
Wie als volwassene het kind nog in zich heeft, gaat veel flexibeler en creatiever met zijn problemen om.
In mijn jonge jaren stond een Nederlands diploma over de hele wereld garant voor goede banen – dat hield op met de achteruitgang van het onderwijs (die begon rond de invoering van de mammoetwet) – toen het onderwijs slechter bleef worden (want cito-toetsen leveren zinloze resultaten op, waaruit onzinnige konklusies getrokken werden), schakelden ‘we’ over op het vage Engels-Amerikaanse systeem van vrijgezelle meesters – maar er bleven in Den Haag nog steeds protesten komen, dus bedacht ‘men’ iets slims om de vorming van kritische geesten in de kiem te smoren – door de jeugdige mens in zijn meest onderzoekende fase te frustreren, door kleuters op te zadelen met cijfer- en schrijfopdrachten in plaats van hen door samenspel en verhaal op natuurlijke wijze met getallen en teksten op te laten groeien, kreëer je initiatiefloze wezens die nergens vragen bij hebben en alles aangedragen willen krijgen – en deze uit een uiterst cynische houding ontsproten knechting van menselijk potentieel zou zomaar kunnen uitmonden in een heuse dystopie (het tegenovergestelde van al wat wenselijk is voor iemand die van het leven houdt), tenzij wij, de generaties die nog een brede scholing genoten hebben, en allen die voelen dat er iets vreselijk misgaat, dat nu tegenhouden
Net als mijn kollega Paura hieronder vind ik het absurd om kleuters iets anders te laten doen dan waar ze aan toe zijn en waar ze bij uitstek goed in zijn, namelijk het ontdekken van de wereld om hen heen. Als leerkracht reageer je daarop, waarop de kleuter zich vanzelf verder ontwikkelt. Alles wat andersom gebeurt (leerkracht geeft aan, kleuter vult in of kopieert) is verspilde tijd, waardeloos en levert uiterst zelden iets op, zorgt er zelfs voor dat de kleuter ophoudt met zelf te (willen) ontdekken.
Afijn, waar dat toe leidt, is volop te zien in de wereld: kinderen/volwassenen die onbegrensd zijn, niet kunnen samenwerken (want dat hebben ze al spelend niet geleerd, precies, omdat er als kleuters niet samen gespeeld werd) en aandacht opeisen door de wereld om hen heen te vernielen/molesteren.
En volgens mij is het einde van deze negatieve ontwikkelingen nog niet in zicht.
Paura Vreeswijk, geboren Noia – woensdag 6 februari 2013
Speelse kleuters dwingen om letters na te kenen in plaats van ze hun eigen fantasie vorm te laten geven, en dan denken dat die kleintjes daar wat anders van meekrijgen dan een hekel aan school, doet mij ernstig twijfelen aan de verstandelijke vermogens van wie het huidige onderwijsbeleid gemaakt hebben, verspreiden, kontroleren en wie het daarnaast, zonder verder ekskuus, aanhangen. Hoewel ik nauwelijks twijfel aan het ontbreken van gezond verstand bij al die volwassenen.
Speelse kleuters dwingen om letters na te kenen in plaats van ze hun eigen fantasie vorm te laten geven, en dan denken dat die kleintjes daar wat anders van meekrijgen dan een hekel aan school, doet mij ernstig twijfelen aan de verstandelijke vermogens van wie het huidige onderwijsbeleid gemaakt hebben, verspreiden, kontroleren en wie het daarnaast, zonder verder ekskuus, aanhangen. Hoewel ik nauwelijks twijfel aan het ontbreken van gezond verstand bij al die volwassenen.
Ik zat in groep 7 als ”allochtoon” bij Erica.
Zij voedt niet op tot respect, zij is respect.
Respect voor haar intiatief.