De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Het wordt de hoogste tijd voor een gespecialiseerde, echte, creatieve, vrolijke opleiding voor kleuterleid(ers)sters, die door enthousiaste mensen gerund en door even enthousiaste mensen gevolgd wordt.
De basis van een kind moet goed zijn, om verder optimaal te kunnen ontwikkelen. Doordat kleuters (én peuters) zo onder druk staan, blijft er niets over van deze solide brede basis. En ieder kind ontwikkelt op eigen niveau. De één stroomt uit naar het VWO, de ander gaat naar TL of misschien BB. Met die verschillen hebben we te maken. Je kunt niet verlangen dat we deze kinderen op het basisonderwijs toch allemaal in één richting prakken. Lees: A of B resultaten verwachten en verlangen.
Een kind dat geen A of B scoort ís niet minder. Ook dit kind komt er wel. Maar dan moet het wel ruimte en waardering krijgen. Want iedereen doet er toe!
En dan starten we weer met een kleuter die mag kleuteren. Dus: niet al de toetsen om het toetsen en de huidige afrekencultuur… En niet de eisen veel te hoog stellen… Dit wil ik: Een kleuter die weer mag kleuteren Fijn voor het kind én de scholen!
Ooit zei iemand tegen mij; een kind dat eenmaal kan lezen, kan nooit meer niet lezen…
Dat het niet lezen als vaardigheid gezien kan worden heeft mijn ogen geopend…
Nee, mijn kleuters vinden toetsen niet eng. Ze vinden het leuk!
Maar passend vind ik het zeker niet!
Verder sluit ik me volledig aan bij velen hieronder; ik was vanmiddag liever een mooie hoek gaan inrichten ipv alles goed ín kaart brengen..
Er gaat veel vruchtbare kleuter(juffen)tijd verloren met administreren!
Ik sta volgende achter de moeder van Lotte. Groetjes Danielle
Kinderen hebben niet alleen een hoofd om met kennis te vullen, maar ook een hart om de wereld mee te veroveren.