De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
het in de schoolbanken dwingen van daarvoor veel te jonge kinderen, past prima bij het afschaffen van alles wat maar naar kultuur en kreativiteit ruikt.
als deze kleuters groot zijn geperst in de inhoudsloze mallen van het huidige onderwijs, zijn kunst en kultuur niet meer dan rudimenten van vorige generaties.
de wereld zal er vast veel simpeler, en gewelddadiger, op zijn geworden – een fraai toekomstbeeld, iets heel fijns om naar uit te kijken – ga vooral zo door.
Zolang als kinderen spelend meer leren dan via een schoolse methode, is het schandalig (om niet te zeggen sadistisch) om hen, zogenaamd vanuit de wens om hen snel vooruit te helpen of klaar te stomen voor de ‘realiteit van de school’, te pesten en frustreren met papier om letters of cijfers op te krassen, en om hen papieren toetsen te laten invullen. Papier is voor spelende kinderen om op te tekenen, om dingen van te vouwen, scheuren en knippen, en allerlei andere creatieve dingen mee te doen. Het onderwijs en de inspectie moesten zich schamen.
Het opheffen van de KLOS betekende ook het einde van de”kleuter” binnen ons onderwijs. Kunnen tellen tot 20 en 18 letters kunnen lezen als je naar groep 3 gaat, wie heeft dit ooitkunnen verzinnen. Laat onze kleuters kleuter zijn, al spelende leer je ook heel veel. Zeker onder begeleiding van adwekaatopgeleide leerkrachten.
Dat de kleuterschool in de basisschool gepropt is, wil niet zeggen, dat een onderwijzer van de oude lagere school meteen ook geschikt is om kleuters zich te laten ontwikkelen.
De oude vierjarige opleiding tot kleuterleidsters (KLOS) bestond niet voor niks naast de kweekschool. Je zou denken dat dat een erkenning is van het feit dat kleuters op een andere manier begeleid dienen te worden dan (lagere) schoolkinderen.
Maar blijkbaar gaat het in het onderwijs niet om opleiding, maar met name om het kostenplaatje. Als je kunt besparen door de KLOS op te heffen, en tot een applikatiekurzus terug kunt brengen in de huidige omlaaggeschaalde PABO, maakt het niet uit dat de vroegste leerlingen zo beperkt worden, dat ze later ook veel minder in staat zijn om iets te leren.
Dat ligt dan namelijk gewoon aan de lesstof, want die is blijkbaar niet infantiel genoeg. Het eenvoudigste is dan om alle lesstof in meerkeuzelijstjes van vraag en antwoord aan te bieden, en die netzolang te behandelen tot iedereen doorheeft welk hokje aangekruist moet worden. Uitleggen waarom iets zusofzo is, kost veel meer tijd, dus dat kun je als gedipelomeerd ‘docent’ beter nalaten.
Terwijl je toch eigenlijk die opleiding gevolgd had om �©cht les te kunnen geven, maar ja, daar door de inspektie niet op gelet, daar wordt de school niet op afgerekend.
Wat een rotzooi. Had je die spelfout trouwens gezien? Niet? En hij was toch opvallend genoeg …
Mijn school lang terug was politiek zingen eerst, weinig leren naast. Mijn Boris niet slim toch wij hierheen. Samen wij fijn dochter Rosel.
Op eerst school zij spelen en leuk dingen doen, zij blij school.
Toen Boris foutje gemaken, hij lang even staatslogeren, wij moet verhuis, Rosel school bankzitten, letterschrijfen, niet leuk ding, zij niet blij school.
Graag moet verander.