De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Als echte kleuterleidster ben ik het roerend eens met het prachtige gedicht.Waarom bestaat het woord KLEUTER???
Laat een kleuter kleuter blijven!! Er moet echt iets gebeuren!!!
Kom op voor de KLEUTER!!!!
helemaal mee eens! De kleuter moet het liefst al lezend en schrijvend naar groep 3. Discussie voor een extra kleuterjaar is niet meer aan de orde. De verwachtingen zijn hoog en nu ook groep 1 toetsen. Arme kleuter, met een boekje en een potlood aan de slag…. Tijd dat er aan de bel wordt getrokken!! Goed initiatief!
Wat een prachtig gedicht, print het uit, leer het aan en hang het op!
Helemaal mee eens! Het wordt tijd dat iedereen weer eens inziet dat kleuters zoveel leren van samenspel, bouwen, kleien, knutselen, voorlezen, liedjes zingen, buitenspel enz enz!!
Cijfers en letters aanbieden heeft alleen maar zin als het kind er zelf aan toe is! Laat het kind tot die tijd aub kleuter zijn!!!
Ben het hier helemaal mee eens. Kleuters die oefenen voor de CITO, cijfers en letters aanleren en begrippen als smal en breed moeten oefenen in het platte vlak, met een werkblad. Laat ze de dingen toch ervaren met klei, scheerschuim, zand en water. Spelen in de hoeken en buiten. Ervaren, doen daar leer je pas echt van. Laat kleuters weer kleuter zijn en vraag geen dingen waar deze jinge kinderen nog helemaal niet aan toe zijn!