De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Goed initiatief, laat een kind vooral zo lang mogelijk kind blijven!
Laat groep 3 aansluiten bij de kleuters van groep 2 en niet andersom, het komt vanzelf als ze er aan toe zijn en vaak veel sneller en beter, Het kind is dan ook gelukkiger.
Volg het kind wel in zijn ontwikkeling en stimuleer en daag uit waar nodig!
Wat is dit het gedicht van de kleuter prachtig omschreven.
En zo puur net zo puur als een kleuter kan zijn.
Toon Hermans zou er zeker jaloers op kunnen zijn.
Toen ik vroeger een hedwigje was (“zie toch hoe leuk het wichtje speelt”) speelde ik tot ik van slaap omviel. Op het moment dat ik in letters en lezen en leren geïnteresseerd raakte, pikte ik dat zonder moeite op, net als alle diploma’s die ik wilde halen. Onbegrijpelijk dat mijn kinderen dat zelfde traject niet zouden mogen doorlopen.
Groetjes Guda Elswij