De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
de kasteelheer zei tegen de monnik: als jij ze bang houdt, hou ik ze wel slaafs;
de fabrikant zei tegen de pastoor: als jij ze dom houdt, hou ik ze arm;
de regering zegt tegen het onderwijs: als jij ze niks leert, plukken wij ze kaal.
in grote lijnen is er niks veranderd sinds de donkere middeleeuwen,
maar misschien wordt dat weleens tijd.
Als mijn kind thuiskomt van school, is ze doodmoe, alleen niet van het spelen, waar ze geen genoeg van kan krijgen.
Nee, ze moet letters tekenen, waar ze verder niks mee kan, en vooral, waar ze niks mee wil, waar ze dus niks van leert.
Waarom die geforceerde aanpak?
Als een kind zich ”normaal”ontwikkelt komt dat verlangde niveau er vanzelf. Heb vertrouwen, waar is dat vertrouwen?
Leve de ware kleuterleerkracht met oog voor de totale kleuter in al zijn facetten. Brede ontwikkeling verrijkt onze maatschappij. Succes!
Dé kans voor de vrije school om te laten zien waar ze voor staan. Recht je rug, gooi weg de angst voor welke instantie dan ook en word weer vrij van bemoeienis, zodat kinderen weer in hun eigen tempo de schooltijd kunnen doorlopen.