De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Ik ondersteun dit initiatief van harte!
Ik val in een warm bad van medestanders. Dank je wel!
Dat was precies wat ik nodig had. Laten we samen de strijd aangaan. Deze site geeft me nieuwe moed. DANK JULLIE WEL voor dit initiatief! Samen staan we sterk.
Hopelijk gebruikt de onderwijsinspectie het zwartboek niet om nog meer druk en controle uit te oefenen op de basisscholen (in negatieve zin). Uit hun reactie krijg ik de indruk dat ze de essentie niet (willen) snappen. Vanuit wat ik gelezen heb in Finnish lessons is deze hele manier van onderwijs iets wat internationaal (zeker in de Westerse wereld) wordt ingezet: streven naar hogere prestaties door hogere druk, meer controle, meer toetsen om dan met z’n allen hoger te kunnen scoren op internationale vergelijkingslijsten. Terwijl in Finland juist minder toetsen en meer vertrouwen leidt tot hogere prestaties. Iemand als Bill Gates schijnt die centrale toetsen erg belangrijk te vinden en besteedt daar een deel van zijn inkomen aan om het gedaan te krijgen. Ik vraag me af hoeveel invloed onze minister nog op dit geheel heeft (en met haar de onderwijsinspectie).
Wat betreft de overeenkomsten tussen verenigingen die kleuters een warm hart toe dragen: dat zou fijn zijn als het zou lukken om samen sterk te staan.
Wat ben ik blij dat we destijds voor de vrije school hebben gekozen, onder andere doordat er daar nog echt gekleuterd mag worden. Dit is zo ontzettend waardevol. Want wat er tijdens die kleuterperiode groeit is zoveel meer waard dan datgene wat er tijdens de groepen 1 en 2 van het reguliere tot stand komt. Het sociale aspect, het mogen ervaren van zoveel belangrijke, prachtige dingen. Een kleuter is echt nog geen basisschoolkind, hij is er nog niet klaar voor. Gun hem die kleutertijd, daar zul je later zeker de vruchten van plukken.
Mensen zijn maar heel even klein en zelfs die korte zorgeloze periode van geluk wordt tegenwoordig overschaduwd door prestatiedruk. De grote mensen zouden zich moeten schamen.