De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Ondertussen zijn er wel degelijk een hoop “kleuters” die het bere-interessant vinden om met letters en cijfers etc. bezig te zijn; frustreer die alsjeblieft niet door ze te dwingen te blijven kleuteren!
Een schools systeem wat van leerkrachten veel te veel (en nog steeds meer) tijd eist om te administreren, te evalueren, te testen en te rapporteren, heeft minder tijd om elk kind de juiste aandacht te geven. Omdat het merendeel van de kleuters het nodig heeft om te spelen om zich geestelijk en motorisch gezond te kunnen ontwikkelen, is het nodig om de dwingelandij van letter- en cijferonderwijs uit hun buurt te houden. Dat sommige van de kinderen iets interessant vinden, wil nog niet per se zeggen dat ze eraantoe zijn, want misschien reageren ze op het voortdurend opgelegde aanbod en blijkt de zandbak wel veel aantrekkelijker als het weer wat opklaart (en talen ze daarna niet meer naar schrijfwerk). Wat niet wil zeggen, dat de enkele kinderen die zelf op zoek gaan naar letters, van tekenschrijven en leespogingen afgehouden moeten worden. Hoe meer tijd de leerkrachten hebben om daadwerkelijk aan de begeleiding van de kinderen te besteden, hoe beter ze hun aandacht kunnen differentiëren naar de behoeften van de kinderen …
Het dwingen doet het papieren onderwijsbestel, en helaas niet met het welzijn van de kinderen voor ogen …
Ik heb zelf vroeger de opleiding kleuterleidster gedaan op een speciale Kleuterkweekschool. Dat was helemaal gericht op de ontwikkeling van kleuters. Nu moeten ze inderdaad zo gauw ‘groot’ zijn en alles maar kunnen.Ik vind dat een hele slechte zaak!! ik dacht altijd;’een keuter van vier heeft nog maar vier keer een winter meegemaakt. Daardoor besefte ik altijd hoe ‘jong’ ze nog zijn. Laten ze in het huidige onderwijs daar rekening mee houden en laat ze vooral ‘spelen’.
Hoe kun je 7 jaar studie ( 3 jaar KLOS en 4 jaar Kweekschool) in een 4 jarige PABO proppen? Dan mis je als PABO student veel elementaire kennis van welke groep dan ook, maar vooral van kleuters!!! Zaaien op goed bewerkte grond geeft een goed product… kleuters laten kleuteren geeft een goed schoolkind, maar dan moet er wél goede, gespecialiseerde begeleiding om die kleuter heen aanwezig zijn! Maar ja, die zijn er helaas allang niet meer, wél bekwame toetsafnemers…en volgers van handleidingen van methodes…pas je als kleuter niet in het profiel die de handleiding voorschrijft dan heb je pure pech, je bent een zorgleerling omdat je ( nog) niet voldoet aan de “eis”.
Kun je als kleuter het voorgeschreven aantal woorden (nog) niet lezen? Oef, dan had ik “vroeger” wel 35 zorgleerlingen voor mijn neus zitten…maar zij kregen wél allemaal een goed bewerkte ondergrond mee om in de eerste klas het lees en reken op te kunnen laten groeien.
“Vroeger” was echt niet alles beter, maar de KLOS had NOOIT afgeschaft mogen worden!Kleuters zijn kleuters en geen mini grote mensen….het is een volkje apart, dat met aparte leerkrachten (m/v) omgeven,begrepen en begeleid moet worden om dáár te komen om de volgende ontwikkelingsfase in te kunnen gaan.
Je leert toch ook niet met losse handen fietsen als je zijwieltjes er nog aan zitten? Heette dat niet de weg der geleidelijkheid??
Voor elke kleuter een eigen weg, op weg naar een evenwichtig ontwikkeld mens(je), in eigen tijd, op eigen manier en in eigen tempo
Ik stem vóór (her)invoering van een gekwalificeerde kleuter leerkracht (m/v), niet alleen omdat ikzelf zo genoten heb van mijn vak als kleuterleidster, maar wél/óók voor het terug krijgen van het (kleuter)onderwijs waar ook de kleuters anno 2013 gewoon recht op hebben!
Want: EEN KLEUTER IS GEEN SCHOOLKIND…
Moge jullie deze strijd winnen, want dit is niet vol te houden.
Dank voor jullie inzet. Het maakt me blij.
Eindelijk, het wordt tijd dat er wat veranderd. Knettergek word ik van al die eisen en tijd om zorgvuldig les te geven heb ik niet meer.