De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Een kleuterklas waar vol op ruimte is voor spel, ritme, beweging, nabootsing en herhaling, werkt aan een stevige basis voor onze kleuters. Motoriek en zintuigen kunnen zich ontwikkelen en daarmee wordt het fundament voor het latere leren versterkt!
Van een kleuter wordt al veel verwacht, maar het is nog erger als ze in groep 3 beginnen. Het spelenderwijs leren is daar zowat al afgeschaft, en een streng regime moet er voor zorgen dat kinderen stoppen om te leren denken, en gewoon informatiedragers worden van bestaande kennis die achteraf meestal niet eens blijkt te kloppen.
Hoe kan een kind tussen 4 en 7 jaar, zo voorgelogen worden. Later als ze groot zijn zullen ze of volledig het vertrouwen in de maatschappij kwijt zijn, of precies hetzelfde van hun kinderen verwachten.
Hierdoor creëer je 2 lijnrecht tegenover elkaar staande groepen.
Kleuters horen te leren over sociaal contact, over samenwerken. Hoe ze bijdragen aan onze samenleving door hun unieke spel te openbaren aan onze maatschappij.
Meer niet!
Absoluut helemaal mee eens! Ik maak me nu al zorgen over mijn dochter die over een jaar naar school moet. Zie bij kindjes van vrienden die net naar school gaan en daar helemaal hun draai niet kunnen vinden. Op de kleuterschool nota bene! Kinderen moeten kind kunnen zijn, liefst zo lang mogelijk! Ze moeten nog zo veel jaren mee in rat-race van de moderne maatschappij dat ze maar beter een zo stevig mogelijke basis kunnen hebben!
Na ruim 12 jaar kleuterjuf te zijn geweest in het reguliere onderwijs, ben ik gestopt. Het plezier om met kleuters te werken is weg. Veel te veel administratie en zaken die MOETEN van bovenaf.Verplichte methoden, letters die ze MOETEN kennen en geen zandtafel, watertafel, verfbord en matten om heerlijk op de grond te kunnen spelen. Het lijkt wel een compleet andere wereld! Mijn eigen kinderen gaan naar de Vrije School; daar kan het gelukkig (nog) wel!
Een kind moet kind kunnen zijn dat geldt zowel voor de kleuters als voor de basisschool kinderen.
Er wordt veel te veel druk gelegd op de kinderen die daaraan helemaal niet kunnen voldoen.
Als volwassene krijgen ze nog genoeg druk te verduren laat ze daarom kind zijn zolang dat kan.
De mentaliteit bij de regering moet veranderen, die moet van het individu die alles moet naar de groep waarin ook tijd is voor ontspanning en voor het gezin etc…