De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Kinderen hebben de ruimte nodig zich te kunnen ontwikkelen op allerlei vlak , niet alleen op kennisgebied.
Beeldend kunstenaar Theo Stevens
Helemaal mee eens. De motorische ontwikkeling is een natuurlijk proces. We moeten kinderen niet opzadelen met dinen waaraan ze nog niet toe zijn.
Lerares kunstenares
puur
geen dressuur maar spelse ondersteuning van ontplooiing -verwondering !
geen dressuur maar spelse prikkeling van alle zinteugen !
geen dressuur maar spelse ontwikkeling van sociaal emotionele vaardigheden !
de basis is spelen met elkaar en niet tegen elkaar.
de rest komt als je school kind bent…
mijn volste ondersteuning!
en bedankt voor jullie inzet!
Chapeau!
Samen sterk voor idealen.
Kleuters moeten weer kleuter mogen zijn.