De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Onze maatschappij stopt veel geld in de academische opleiding van pedagogen en ontwikkelingspsychologen… en tegelijkertijd worden hun heldere inzichten (bijv. van Sieneke Goorhuis-Brouwer en Ewald Vervaet) stelselmatig genegeerd… ten faveure van de commerciële belanghebbenden met meetinstrumenten, zoals de Cito-groep.
Het heeft ook veel te maken met de immense neiging tot controle en ordening… gevolgen van de gigantische groei van economische welvaart
De tijd is rijp voor herwaardering van oude waarden.
Terug naar de brede blik op kinderen in plaats van deze tunnelvisie.
Laat de kleuter weer onbekommerd kleuteren, zonder Cito stress!!
Men moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Terug naar de basis: de mens.