De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Niet dwingen om te leren , maar spelend laten leren.
Het zit niet in leerlijnen, maar in mensen!
Het moet anders!
En dat kan makkelijk!
De expertise van de echte kleuterleidsters dreigt uit te sterven!Wie gaat nieuwe kundige mensen opleiden?Laat de kleuter in zijn eigen- , eigenwijze waarde en daag hem uit!
Tja…, daarom uiteindelijk maar niet meer naar de kleuters, ondanks mijn 4 jarige specifieke opleiding.
Had geen zin meer om met een map achter de kinderen aan te rennen om te noteren wat ze allemaal wel- en niet weten… En 4- jarigen te toetsen die nog niet wisten wat het was om een bladzijde om te slaan…
Rekenen leren ze o.a. door veel te spelen en zo ervaringen op te doen…