De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
We slaan veel te ver door in dit land,laat een kind het op zijn/haar manier doen wanneer ze er klaar voor zijn,merk je dat een kind leergierig is prima,zo niet ook prima alles komt wel op zijn tijd………………maar zit de kinderen niet zo op de huid,
Ik sluit me bij jullie aan.De kleuter wordt totaal vergeten.De kleuter van tegenwoordig moet in groep1/2 allemaal dezelfde methode(Schatkist) volgen.Ik heb een tic om bij iedere kleuterklas die ik zie in Nederland naar binnen te gluren..en wat zie ik ??Overal dezelfde kikker,Pompom,etc.Ik vind het één grote eenheidsworst,waanzin!!Het is tijd voor een opleidingsschool voor kleuterleidsters!
CTH
Ik ben er voor dat peuters en kleuters zich zo optimaal kunnen ontwikkelen.
VVE programma’s kunnen daar, op spelenderwijs, bij helpen.
Maar vandaag kwam ik een foto van een WERKBLAD tegen uit de gastouderopvang! BBRR….zo jong al!
LN
Wat goed om te horen dat ik niet de enige roepende in de woestijn ben.Vanaf 1971 ben ik werkzaam in het kleuteronderwijs( KLOS A en B )en het muziek onderwijs. Afgelopen jaar heeft de school waar ik al 27jaar werkzaam ben mij gezegd dat ik mijn vaklessen muziek en beweging met alle kleuterklassen ivm de financiele positie van de school moest stoppen).Liever hebben ze dat ik risicoscreeningen doe bij de kleuters en daarna de “uitvallende” leerlingen letters ga leren.Voor elke “zucht die de kinderen slaken” moet een handelingsplan worden geschreven.Ik blijf dit jaar met mijn eigen kleuterklas waar ik nog 2 dagen werk,zingen,dansen en verhalen vertellen.Maar ook ik ga om de zelfde reden als Erica in verhaal 8 van het zwartboek aan het eind van dit kalenderjaar stoppen met het onderwijs.
Geweldig initiatief! Ben blij met mijn herfstkind van 6 jaar!