De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Helemaal met mijn voorgangers eens; kleuters komen echt in de knel en het is voor een kleuterleidster in hart en nieren haast niet meer vol te houden hoe je tegenwoordig met kleuters om moet gaan: te cognitief, te weinig aandacht voor het kind zelf en zijn eigen ontwikkeling, zijn eigenheid…wij moeten nu les geven aan kinderen die er nog niet aan toe zijn i.p.v. hun verder begeleiden in hun ontwikkeling, we slaan door, ik hou mijn hart vast voor de kinderen die les krijgen van d e komende generaties..
MOH
Aan de opinieredactie Brabants Dagblad
Een kleuter is nog geen schoolkind!
Emeritus hoogleraar onderwijskunde Cor Aarnoutse beweert dat peuters en kleuters heel goed in staat zijn om letters en cijfers te leren. Dit lijkt een beetje op de bewering dat een auto die nog niet helemaal af is al kan rijden, dat een onrijpe appel best te eten is en dat een kleuter al moet kunnen lezen.
Mijn commentaar in deze: een rij-instructeur is nog geen automonteur, een kok nog geen groenteteler en een hoogleraar onderwijskunde is nog geen kleuterleider.
Stel aan een hoogleraar geen vragen die niet tot zijn competentie horen: je loopt de kans dat je ondeskundige en schadelijke antwoorden krijgt!
Elly de Wildt-Dienske
Centrum voor LeerGym
Hurwenen
Juist die klossers zullen moeten weten hoe zij leerstof kunnen aanbieden op een juiste manier.
Op mijn school merk ik dat ook wel, maar zodra ze de vrijheid voelen dat het niet op het platte vlak hoeft gaan ze weer goed aan de slag. En, zij hebben vrijwel altijd de hoogste lvs resultaten 😉
Mijn dochter zit in groep 2 samen met 34 andere leerlingen. Hoeveel kindjes kun je in een lokaal proppen vraag ik me af. De juffen en meesters op de school zijn mensen met behoorlijke vaardigheden gelukkig.
Maar ze verdienen maar iets meer dan het minimumloon. Jammer dat de scholen zich niet kunnen verdedigen tegen de centralisering met zijn wisselende belangen. Ik heb het 10 jaar geleden al opgegeven in het onderwijs.
JL
Kinderen mogen zichzelf niet meer zijn, denk ook dat de ouders daar schuld aan hebben, kinderen mogen geen kind meer zijn, moeten met 3 maanden al lopen, met 5 maanden al zindelijk en met 1 jaar moeten ze het volledige alfabet op kunnen zeggen!