De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Ik schrik van berichten als dat een kind niet een gemiddeld kind is. Iedereen ontwikkelt zich om zijn eigen manier en eigen tempo. Dat we dat willen sturen prima, maar een kleur laten kleuteren is toch ook wel heel belangrijk. Om kinderen nu al gelijk angstig te maken dat ze niet in het plaatje passen vind ik echt heel jammer…
Kleuters moeten veel letters kennen, ze moeten met getallen tot 20 om kunnen gaan en de juffen maar oefenen
en toetsen afnemen en bijspijkeren van onderdelen die nog niet beheerst worden.
Waar gaat dit heen. Wie stopt dit!!
WIJ gaan dit stoppen! Als we onze krachten bundelen kunnen we deze onderwijsverloedering een halt toeroepen.
Hallo aan de andere kant,
Ik ben al jaren, met mijn mede KLOS duo een roepende in de onderwijswoestijn….
het onderwijs aan het jonge kind komt in de verdrukking, een verschraling van het aanbod, een kleuter wordt geminimaliseerd tot een kind wat op taal, reken en woordenschat niveau moet presteren, zoniet dan moet er “getraind”worden en de andere kwaliteiten van een kind komen niet tot nauwelijks aan bod.Vooral van te voren benoemen waarom je iets leert ( niet meer samen op ontdekkingsreis), goed vastleggen en veel kleine kringen draaien zodat je aan het meegroeien en meeontdekken van een kind weinig toekomt. Observeren…..misschien tussen de middag.
Bij de PABO al meerdere keren aangegeven wel een ochtend langs te willen komen om uit te leggen hoe kleuters leren en ontdekken en hoe je deel kan uitmaken van dit avontuur.Zodat de aspirant leerkrachten een beetje voorbereid zijn op deze unieke leeftijdsgroep. Maar nee, de stage lopers zijn vnl bezig met het ontwikkelen van hun eigen competenties. Mijns inzeins doe je dat maar in je vrije tijd, nu moet je de conpetenties tot goed leerkracht ontwikkelen….
Dat wilde ik even kwijt.
met groet,
kleuterjuf in hart en nieren,
Liesbeth vV
Kleuters moet klimmen, klauteren, klieren, kleien om later te kunnen leren lezen en rekenen. Dat lukt het beste als een kleuter ook daadwerkelijk kleuter kan zijn. De kleuter laten verdwijnen en vervangen door leerling getuigt van bijzonder weinig inzicht in de ontwikkeling van het kind. We plukken nu al de “vruchten” van het verdwijnen van de kleuter: 15% dyslecten terwijl dat wetenschappelijk maar 3% kan zijn.
Ik hoop dat alle druk op het kleuter onderwijs nog weggenomen kan worden.
Ik heb op mijn school de strijd verloren.Vanaf groep 1 citotoetsen,scores die verbeterd moeten worden,methode fonemisch bewustzijn,letters aanleren,cijfersymbolen t/m 20,graag veel methodes en alles registreren.Het ooit meest compacte Pravo ll.volgsysteen breidt zijn lijst steeds meer uit ,de meest onzinnige details moeten geregistreerd worden wie kijkt hiernaar..juist niemand!Daarnaast natuurlijk Parnassys en de drie jaarlijkse rapporten,oudsten krijgen ook nog toetsen aan de PC,fonemisch bewustzijn.
Kinderen voor 1 januari jarig gaan in principe door,daarbij mag een percentage niet overschreden worden want dan krijg je inspectie op je dak….alsof je dat als leerkrachtr niet uit kunt leggen.
VVE aparte voorschool voor taalachterstanden wat een blunder!!!
Bij de peuters kinderen in de kring het taalaanbod tuurlijk want door de taalprobleemgroep bij elkaar te zetten kunnen de kinderen het van elkaar niet leren,wie bedenkt het? De programma’s,klassen aankleding,liedjes en rituelen alles moet op de scholen hetzelfde zijn het moet zo zijn dat de controleur die binnen komt aan de hand van een lijstje kan zien of de kwaliteit van je onderwijs in orde is.
Na vele pogingen, zaken aan te kaarten heb ik het opgegeven het moet zo en niet anders, ja mensen laten wij vooral niet zelf meer nadenken!!!!
Jonge kleuter leerkrachten gaan in het gareel en vinden het vaak fijn om houvast te hebben aan de methodes ,begrijpelijk want je opbrengst wordt gemeten en stel dat je dan niet voldoet!Nu de methode zien een soc/em registratie systeem en wat hierna??
Ik kan het alleen maar uitleggen als een totaal gebrek aan vertrouwen in
de leerkracht .