De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
de kleuterklas wordt helaas steeds meer ‘schooltje’ spelen met uitgeprinte werkbladen. de fase van de dingen concreet ervaren en breed ontwikkelen wordt gewoon overgeslagen. en ze kunnen toch hun hele leven nog leren? zucht
Margriet
Tijdens mijn pabo-tijd heb ik het “echte” vak geleerd van een kleuterjuf van de oude KLOS opleiding. Zij is nog altijd mijn grote voorbeeld.
Op die oude opleiding leerde je hoe een kleuter leert en ontwikkelt.
Begin bij de opleiding; kleuters zijn een vak apart.
JNB
Bericht inhoud:
spelen moet een kind!!
Het ontspant erdoor
het leert erdoor
het groeit erdoor
het ontwikkelt zich erdoor
laten we het niet van het kind afnemen
ga zo door!!!!
tineke ,44 jaar onderwijs ,waarvan 38 jaar groep 1-2
Als moeder van een peuter van 2.5 en een kleuter van bijna 4 wil ik graag strijden voor een zorgeloze peutertijd. Vandaar dat ik op deze manier mijn steun wil betuigen.
Ik hoorde dat de basisscholen in Amsterdam gezamenlijk hebben besloten de cito-toetsen niet af te nemen in groep 1 en 2 en dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de resultaten daardoor beter waren. Dit werd toegeschreven aan dat de leerkrachten nu weer op de ontwikkeling van het individuele kind konden aansluiten. Is dit onderzoek bekend bij u?
Zelf zou ik er voor willen strijden om dit in onze woonplaats, Leeuwarden, voor elkaar te krijgen. Graag zou ik met iemand van de werkgroep willen overleggen over hoe dit aan te pakken.
Met vriendelijke groet,
MT
k sta als kleuterjuf met 33 jaar ervaring helemaal achter de site. We slaan met zijn allen door in het moeten bij kleuters en het spel van het jonge kind staat onder druk. groep 1-2 in de basisschool moet vaak meedoen met activiteiten voor de hele school !