De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
eigenlijk is het deerniswekkend, dat van al diegenen die nu vinden dat kleuters niet snel genoeg hun rijke kreativiteit en natuurlijke ontwikkeling op basis van ongestuurde nieuwsgierigheid kwijt moeten raken om in plaats daarvan opgezadeld (verarmd) te worden met nietszeggende (niets betekenende) letters en cijfers, dat van al díé figuren het merendeel in zijn/haar jeugd wél heeft kunnen/mogen spelen tot ze eigener beweging wilden ontdekken wat die rare kriebels waren, en wat lezen en schrijven was … maar vermoedelijk komt dat voort uit jaloezie op de kinderlijke speelsheid die ze zelf onderdrukt hebben – of zou het louter op sadisme berusten?
Meine Gastmutter hat immer Recht.
Eens een juf, altijd een juf!
Soms zou je weer terugverlangen naar de tijd dat de kleuters echt konden spelen en gaandeweg ontdekken.Wat wordt de cognitieve ontwikkeling toch overdreven en gaat het er steeds meer op lijken dat kleuters voorgeprogrammeerde kunstjes kunnen en moeten doen. Halen ze “de norm”niet, dan passen ze dus niet in ons onderwijs meer tegenwoordig.Jammer dat mensen er zo over kunnen denken.Ontwikkelingspsychologen zouden veel harder aan de rem moeten gaan trekken.Laten we voor het jonge kind kiezen en het ze gunnen dat ze ontdekkend door het leven mogen gaan.Ik pleit daarvoor.
Wij staan hier helemaal achter!