Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Lichamelijke- en geestelijke ontwikkeling (22)

Samenhang tussen lichamelijke- en geestelijke ontwikkeling

Corrie is moeder van volwassen kinderen die in hun jeugd het geluk hadden dat ze volop een spelende kleuter mochten zijn, en dat deed hen goed! Daardoor viel er voor hen iedere dag iets nieuws te ontdekken waar ze zichzelf mee vermaakten en ontwikkelden. Corrie geeft een aanvulling om te onderstrepen hoe belangrijk deze periode is en dat je niet vooruit moet lopen op de eigen ontwikkeling:

“Tijdens een opleiding ontmoette ik een arts met jarenlange ervaring in het omgaan met kinderen van alle leeftijden.

Hij zei: “Een kind is schoolrijp op het moment dat de kleuter zich verder lichamelijk ontwikkelt en het kinderbuikje minder wordt en langzamerhand een taille ontwikkelt. De tweede lichamelijke ontwikkeling is het gebit; het krijgen van eigen tanden en kiezen, zodat het kind zich figuurlijk in de leerstof kan vastbijten. Deze lichamelijke ontwikkeling vindt plaats, ondanks individuele verschillen, rond het vijfde/zesde jaar. Ik heb geen bewijzen maar wel ervaring dat er een samenhang is tussen lichamelijke- en geestelijke ontwikkeling. Steeds wanneer mijn kinderen een ziekteperiode doormaakten was er daarna een sprong (soms heel klein, andere keren opvallend) in hun geestelijke groei.”

 

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *