Een kind van drie is niet de helft van een kind van zes

Eén van de behartenswaardige uitspraken van Ken Robinson die de Engelse hoogleraar educatie doet in een van zijn vele lezingen.

Het onderwijs van nu stamt uit het industriële tijdperk, maar onderwijs moet het agrarische model volgen. Leraren moeten de akkers bewerken zodat kinderen er kunnen opgroeien naar hun eigen wezen, in hun eigen tempo. Leraren moeten tuiniers worden.Ook deze boodschap zit in één van zijn lezingen.

Er wordt de laatste jaren meer dan ooit gediscussieerd over onderwijs, wereldwijd, want we kunnen gemakkelijker dan ooit onze opvattingen naast die van anderen leggen. Maar er is meer: de vraag of we wel het goede onderwijs bieden houdt steeds meer mensen bezig.

Iemand die daar al zijn hele werkzame leven grondig over nadenkt is Sir Ken Robinson, Hij heeft inmiddels honderden lezingen en talrijke boeken op zijn naam staan. Daarbij is zijn onderwerp steeds het onderwijs, en daar gaat hij op een verrassende manier op in.

Twee van zijn beroemdste lezingen, uit 2006 en 2010, met als titels Do schools kill creativity? (Scholen doden de creativiteit) en Bring on the learning revolution (Een revolutie in educatie) zijn op Youtube te vinden met een Nederlandse ondertiteling.

Beide lezingen zijn zeer de moeite waard, ook omdat ze nadrukkelijk, ook, gaan over de positie van de kleuter. De laatste zin van de lezing uit 2010 zou zo het motto van de WSK kunnen zijn, zo mooi en ontroerend is die!!!

Robinson is te vinden door zijn naam in te toetsen op internet. Volg dan RSA animate/ changing education paradigms. Daar staat dan : meer video’s voor Ken Robinson, en dan kiezen.

Coen Eggen    

   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *