Voldoende en goede gymlessen aan kleuters (31).

Als “echte” kleuterjuf en nu ambulant begeleider maakt Nienke zich ernstig zorgen. Ze krijgt kinderen in de begeleiding of om een schrijftraining te doen die vastgelopen zijn, terwijl dat misschien niet nodig was geweest. Bovendien benadrukt ze het belang van voldoende en goede gymlessen aan kleuters:

“Kinderen die faalangst of afwijkend gedrag ontwikkeld hebben omdat dit niet op tijd gesignaleerd is. Het komt wel goed of laten we het nog even aanzien of ik heb nog 28 kleuters zijn dingen die ik regelmatig hoor. NEE, doe op tijd iets, begeleidt een kind. Natuurlijk is er tijd tekort en speelt er frustratie bij leerkrachten, maar door maar slaafs achter weer een andere maatregel van weer een andere minister aan te lopen, wordt het onderwijs er echt niet beter op. En zeker niet passend!

Mijn frustratie zit vooral in het feit dat er op veel scholen nauwelijks goede gymlessen bij de kleuters gegeven worden. Terwijl ze daar alle ontwikkelingsgebieden op een speelse manier leren ontwikkelen. Ik hoorde laatst zelfs dat een juf geen zin had om te gymmen met de kinderen want dat omkleden was zoveel werk. Ook op de school naast mijn huis waar mijn eigen kinderen op zaten wordt vooral veel buiten gespeeld. Weten de kleuterleerkrachten dan niet dat minstens 3 x per week een goed opgebouwde gymles kan bijdragen aan: natuurlijk de motorische ontwikkeling, de taalontwikkeling want alle begrippen worden beleefd, ook voor de rekenontwikkeling + ritme, afstand enz. De sociale ontwikkeling: samenwerken, rekening houden met elkaar, de emotionele ontwikkeling: iets leren door doorzetten, succeservaringen opdoen, plezier beleven met elkaar. Voorbereiden op het schrijven door start en stopspelletjes die ook weer goed zijn voor de werkhouding.

Concentratie wordt getraind en nog veel meer. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die minimaal 3 x per week gymmen bij de kleuters op alle gebieden in groep 3 beter scoren wat o.a. te zien is op de Cito’s.

Nog zo ’n frustratiepunt: Cito voor alle kleuters. Als je ziet hoe weinig dit te maken heeft met de belevingswereld van de kinderen.

WAAR IS HET VERMOGEN VAN DE LEERKRACHTEN OM ZELF TE OBSERVEREN HOE HET GAAT MET EEN KIND?”

Een reactie

  • nannette Halma

    Fijn om uw artikel te lezen en een medestander te ontdekken. Ik ben momenteel met een pleidooi bezig als afstudeerproject bij de nascholing bewegingsonderwijs. Daar worden mijn kleuterbewegingslessen niet als officiële lessen erkend. Dit heeft mij altijd verbaasd en geërgerd. Ze gaan er van uit dat je op de PABO wat betreft kleuterbewegingsonderwijs genoeg uren hebt gemaakt. Ongelofelijk. De praktijk blijkt toch echt anders te zijn. Onze kleuters zijn onze basis. Op elk vlak. En dus moeten we als leerkracht ook op elk vlak kunnen begeleiden. Correct begeleiden en bevoegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *