Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Leerkracht onderbouw- kaars van de toekomst (53)

Het gevoel van Koos (62, therapeut) is dat de tijd rijp is voor een koerswijziging van de visie op leren en opvoeden. Ze noemt een aantal fenomenen in deze turbulente tijd die haar sterken in dat gevoel:
“Ik heb nog geen duidelijk beeld hierover, want alles is nog in ontwikkeling; bijvoorbeeld bij Stichting de Vrije Mare het ‘platform bezield onderwijs’, dat inspirerende filmpje van Sir Ken  Robinson, het webseminar van Tex Gunning van Akzo/Nobel, artikelen in Educare, of de visie van Antoinette van Halem (psycholoog voor hoogbegaafden).
Ik ben een kruispunt voorbij en wil graag meewerken een nieuwe visie op leren/opvoeden te brengen, waarbij de essentie van het kind in zijn wezen centraal staat, met het zelflerend  vermogen als uitgangspunt. Ik denk dat we in deze turbulente/transitie tijd weer een visie mogen hebben voor de toekomst, en niet die van een eenheidsmal om het systeem ten dienste te zijn. De innerlijke en geestelijke ontwikkeling (spiritualiteit) moet weer terugkomen in het onderwijs. Zoals ze in Finland een leerkracht onderbouw noemen: ‘kaars van de toekomst’!”

2013-04-19-kleuter-53

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

1 Comment

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *