Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Mindset van "groei" of mindset van "status". (51)

Volgens Albertine, KLOS‐er en moeder van een puberdochter, zouden leerkrachten vanuit een mindset van ‘groei’ moeten denken in plaats van een mindset van ‘status’.

“Toen mijn dochter in 2003 in de kleuterklas zat, maakte men zich zorgen om haar sociaal‐ emotionele ontwikkeling, motoriek en spraak. Haar juffrouw was in het bezit van het PA diploma met een kleuteraantekening….. Pogingen van mijn kant‐ om vanuit een groeimindset te denken i.p.v. een statusmindset‐ haalden niets uit. Uit de aard van de gesprekken van de juffrouw met mij, concludeerde ik dat men zich met mij tot wat betreft vakkennis absoluut niet verbonden wilde voelen, maar overging tot een vlucht‐ en verzethouding. Dit kwam volgens mij door  economische motieven, werving van rugzakleerlingen, etc. Anders gezegd: we bevonden ons in een ware opsporingshype! Onvoldoende waarnemen wat er goed ging en veelvuldig waarnemen wat niet goed ging.
Gevolg: We moesten naar de schoolarts, fysiotherapeut en logopedist. Deze bezoekjes leverden naar mijn mening weinig meerwaarde op. Wel merkte ik dat mijn dochter zich niet veiliger voelde bij al deze toestanden!! Kortom, volgens de school zou onze dochter nooit een hoogvlieger worden….. Later in de basisschoolperiode liet onze dochter voor wat betreft presteren en scoren steeds meer zien……………en inmiddels zit ze in Havo 3. De docenten op deze school zijn ‐ net als mijn man en ik – positief en tevreden.”

2013-04-19-kleuter-51

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *