Volgens Albertine, KLOS‐er en moeder van een puberdochter, zouden leerkrachten vanuit een mindset van ‘groei’ moeten denken in plaats van een mindset van ‘status’.
“Toen mijn dochter in 2003 in de kleuterklas zat, maakte men zich zorgen om haar sociaal‐ emotionele ontwikkeling, motoriek en spraak. Haar juffrouw was in het bezit van het PA diploma met een kleuteraantekening….. Pogingen van mijn kant‐ om vanuit een groeimindset te denken i.p.v. een statusmindset‐ haalden niets uit. Uit de aard van de gesprekken van de juffrouw met mij, concludeerde ik dat men zich met mij tot wat betreft vakkennis absoluut niet verbonden wilde voelen, maar overging tot een vlucht‐ en verzethouding. Dit kwam volgens mij door economische motieven, werving van rugzakleerlingen, etc. Anders gezegd: we bevonden ons in een ware opsporingshype! Onvoldoende waarnemen wat er goed ging en veelvuldig waarnemen wat niet goed ging.
Gevolg: We moesten naar de schoolarts, fysiotherapeut en logopedist. Deze bezoekjes leverden naar mijn mening weinig meerwaarde op. Wel merkte ik dat mijn dochter zich niet veiliger voelde bij al deze toestanden!! Kortom, volgens de school zou onze dochter nooit een hoogvlieger worden….. Later in de basisschoolperiode liet onze dochter voor wat betreft presteren en scoren steeds meer zien……………en inmiddels zit ze in Havo 3. De docenten op deze school zijn ‐ net als mijn man en ik – positief en tevreden.”