Lucie (62 jaar) dankt de leden van de steun‐ en werkgroep Kleuteronderwijs uit de grond van haar hart voor de inspanningen die zij leveren voor goed kleuteronderwijs.
Ze is kleuterleidster van origine, van de KLOS in Amsterdam (afgestudeerd in 1971), heeft de A‐ en B‐akte en is ook hoofdleidster geweest. Én nog steeds fulltime werkzaam in het basisonderwijs.
“Ik zie met lede ogen de ontwikkelingen aan. Ontwikkelingen die ik niet kan stoppen en waar ik de energie niet (meer) voor heb om het tegen te gaan. Momenteel moet ik volgens het ‘ADI‐ model’ mijn lessen geven en word hierin begeleid en geobserveerd. Dit model wordt gehanteerd op alle basisscholen van mijn schoolbestuur.
Ook moet ik mijn kleuterklas indelen in 3 niveaus, zowel de oudste als de jongste kleuters. Ik moet lesgeven in kleine kringen, dus de oudsten en jongsten gescheiden, terwijl ze juist zoveel zouden kunnen leren van elkaar!
Omdat ik kostwinner ben en dus een verantwoordelijke taak heb om het huishouden draaiende te houden in mijn eentje, kijk ik wel uit voor verlies van energie in de vorm van acties ondernemen tegen mijn bestuur/directie. Ik moet wel meegaan in de stroom, hoe zeer ik ook weet dat dit eigenlijk niet zo zou moeten zijn…
Ondertussen geef ik ook nog steeds les zoals ik geleerd heb ook op mijn opleiding; veel sprookjes, veel drama, veel voordoen in gedrag en appelleren aan de ontwikkeling van de kleuter. Ik heb er een oog voor om te zien waar het kind in zijn/haar ontwikkeling is en kan direct hierop inspelen, dus individueel lesaanbod. Mijn klassen zijn qua sfeer onberispelijk te noemen, de inrichting van het lokaal is keurig en uitnodigend voor kinderen en veel ouders en leerkrachten zien dit gelukkig! Ik mag zeggen dat veel ouders hun kind graag bij mij in de klas willen hebben en heb een goede reputatie opgebouwd op mijn school. Het is voor mij ondersteunend en fijn te horen dat jullie zoveel doen voor het échte kleuterkind!
Dat moet voorop staan!”
Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.
Lucie het is geweldig knap dat je eigenlijk tegen je wil in met de stroom mee blijft gaan.
Heel veel sterkte gewenst. Tegenwerken kost inderdaad veel energie, ik ken n.l. meer juffen die het vaak niet meer zien zitten hun mooie beroep uit te oefenen in deze tijd dat hen zo vreselijk veel van boven wordt opgelegd. Het valt op hoe vaak je het woord Moeten in je stukje noemt. Te triest voor woorden toch ! Ik sta zelf niet meer voor de klas maar hoop de mensen van de opleidingen van de laatste jaren iets mee te geven van de opleiding voor kleuterleidsters van mijn/jou tijd in de vorm van mijn voorleesbundeltjes De Kopvoeters. Middels praatjesmakers bij de verhalen hoop ik dat meesters/juffen inzien hoe belangrijk het is ieder jong kind op eigen niveau ,spelenderwijs, te begeleiden bij de ontwikkeling van de taal.
Als je nieuwsgierig bent nodig ik je uit voor een bezoekje aan mijn site.
Veel succes gewenst met je mooie werk. En weet ,zolang je de steun hebt van de jonge ouders van nu zit je in ieder geval goed !
Groetjes, Janny … Jeska.
Jammer , dat als je… niet….. met de stroom mee gaat, je het gevoel hebt tegen de bierkaai te vechten en er op afgerekend wordt, door je directie en bestuur . Dat is mijn ervaring, zeker ook als collega´s om je heen opgeleid zijn met cito en programmatisch werken en de kennis omtrent de didactiek en pedagogiek van de kleuter en daarop anticiperen , zoals je op de KLOS leerde grotendeels weggelekt is.
Verantwoording op papier en dan doe je het goed!!??
Lang leve de zakkenvullers die aan de doorgeschoten kwaliteitsbewaking slapend rijk worden…groepsplannen, didactische werkplannen, sociaal emotioneel volg systeem, cito toetsen etc!
Dank je wel Steun en Werkgroep Onderwijs! Wat mij wel op valt is dat veel mensen anoniem willen blijven , dus ook op de werkvloer niet strijdbaar zullen zijn? Zo verandert er nooit iets natuurlijk in de gekte van deze absurde aanpak in het kleuteronderwijs?!