Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Moet zelfs een speelzaal al schools zijn? (74)

Ook op peuterspeelzalen treedt de verschoolsing op. Joke heeft medelijden met de kinderen waar allerlei toetsen op losgelaten worden. Het artikel in Ode is haar uit het hart gegrepen. 
“Ooit heb ik als bestuurslid van een basisschool gepleit voor een poppenhoek, autootjes etc. in de eerste klas (toen nog los van de kleuterschool) om de overgang van kleuterschool naar lagere school soepeler te maken en het kind nog even kind mocht zijn. Het commentaar was “jij hebt makkelijk praten, jouw kinderen doen het op hun sloffen”. Nee, er moesten juist leerprogramma’s op de kleuterschool komen en geen ‘kleuterschooldingen’ in de eerste klas! Ik heb 15 jaar ervaring met peuterspeelzaalwerk  en als ik nu zie hoe schools zelfs een SPEELzaal moet zijn, dan heb ik medelijden met de kinderen waar allerlei toetsen op losgelaten worden en de leidsters waar erg hoog gegrepen eisen aan gesteld worden. En het resultaat is niet bepaald succesvol te noemen. Ik weet best dat niet alles van vroeger beter is, helemaal niet, maar bij de nieuwe ontwikkelingen slaat men de plank vaak mis.”

2013-05-28-kleuters-23

 

 

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

1 Comment

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *