Ook op peuterspeelzalen treedt de verschoolsing op. Joke heeft medelijden met de kinderen waar allerlei toetsen op losgelaten worden. Het artikel in Ode is haar uit het hart gegrepen.
“Ooit heb ik als bestuurslid van een basisschool gepleit voor een poppenhoek, autootjes etc. in de eerste klas (toen nog los van de kleuterschool) om de overgang van kleuterschool naar lagere school soepeler te maken en het kind nog even kind mocht zijn. Het commentaar was “jij hebt makkelijk praten, jouw kinderen doen het op hun sloffen”. Nee, er moesten juist leerprogramma’s op de kleuterschool komen en geen ‘kleuterschooldingen’ in de eerste klas! Ik heb 15 jaar ervaring met peuterspeelzaalwerk en als ik nu zie hoe schools zelfs een SPEELzaal moet zijn, dan heb ik medelijden met de kinderen waar allerlei toetsen op losgelaten worden en de leidsters waar erg hoog gegrepen eisen aan gesteld worden. En het resultaat is niet bepaald succesvol te noemen. Ik weet best dat niet alles van vroeger beter is, helemaal niet, maar bij de nieuwe ontwikkelingen slaat men de plank vaak mis.”
Joke hallo.
Tot voor een paar jaar had ik , als ex kleuterleidster , ook een peuterspeelzaal groep.
Ik denk dat het tijd wordt dat de peuterleidsters , net als veel kleuterleidsters van tegenwoordig , de handen ineen moeten slaan.
En het enige dat echt MOET is er met elkaar voor zorgen dat de Peuterspeelzaal zijn naam eer aan blijf doen ! Speelzaal voor peuters. En dáár kunnen juffen/meesters jonge kinderen heel goed spelenderwijs begeleiden bij hun ontwikkeling.
Groetjes, Jeska ….. Janny.