Shelly is pedagogisch medewerker op een BSO en vindt ook dat kleuters tegenwoordig te veel ‘binnen de lijntjes’ hebben te wandelen en daar nog helemaal niet aan toe hoeven te zijn.
“Juist op de kleuterschool horen deze kinderen zichzelf in eigen tempo en in eigenheid te mogen/kunnen ontwikkelen en de wereld om hen heen te mogen verkennen. Wat is 4/5 jaar in een heel mensenleven…….Laat ze spelen en laten wij volwassenen hier ook een voorbeeld voor onszelf in zien!
Zo heb ik ook ontdekt dat kinderen van zichzelf houdingen aannemen, waar wij volwassenen ook iets van kunnen leren/overnemen: Kinderen leggen hun hoofd graag vaak te rusten, veel leerkrachten zien dit als desinteresse. Het blijkt dat als we vaker ons hoofd zouden laten rusten, we vaker even op adem komen. Kinderen liggen graag op hun buik of in hun eigen favoriete houding als ze lezen of voor zichzelf iets opschrijven. Vaak willen leerkrachten het kind in één houding zien en dat is kaarsrecht op een stoel. Als kinderen, als ze zelfstandig werken, in hun eigen houding hun werkje mogen doen, nemen ze het veel makkelijker op, omdat ze een gevoel van ontspanning ervaren.
Ik hoop dat ik binnen de BSO een bijdrage mag en kan leveren aan de natuurlijke houding en het natuurlijke leren en verwerken van de kinderen. Dit is niet gemakkelijk, nu alles vanuit school en opvang breed getrokken wordt. We willen zoveel mogelijk kansen bieden aan kinderen, alleen mag dit niet ten koste gaan van de natuurlijke eigenheid van het kind!”