De kinderen zijn inmiddels op hun vaste plekken (die eigen vertrouwde zelfgekozen plaatsen zijn er alleen voor de overgangen naar de volgende activiteit en om te eten) gaan zitten, behalve Bas want die staat met stralende ogen bij de zandtafel voor het raam waarop potten staan met gladiolen- en tulpenbollen en allerlei gezaaide plantjes. “Meester, ik zie al iets uit de modder komen”. Iedereen moet natuurlijk even kijken maar Lynn blijkt zeer teleurgesteld omdat haar stenen (ze heeft er inmiddels al 3, in glazen gevuld met water, gestopt en is er stellig van overtuigd dat daar heel mooie bloemen en schilderijen met hartjes uit gaan komen zoals ze zelf beweert) nog geen teken van leven laten zien. Als iedereen weer zit gaan de naamkaartjes van het planbord in de grabbelzak en kan het kiezen voor de speel- werkles beginnen. De kleedjes en plantjeskinderen halen de kleedjes (oude theedoeken van de Action welke iedere dag weer keurig in 2-en gevouwen worden) en plantjes van de tafels. Meester Martin houdt van ouderwetse huiselijkheid. Ik grabbel in de zak en tover één voor één de namen (met een eigen vaste symbool) tevoorschijn waarna ze hun werkje voor dat moment kiezen. ’s Middags mogen ze altijd helemaal zelf kiezen en is mijn taak vooral kijken. 4 kinderen verdwijnen naar de gang, daar hebben ze op de bouwmat een bloemenwinkel gemaakt, hele zelfgebouwde rekken met planken waarop wel 30 rode plastic bekertjes staan, half gevuld met zand uit de zandbak en met potloden erin gestoken waarop ze zelfgemaakte bloemetjes met 2 meter papier-tape per bloem vastgeplakt hebben. Het verdelen verloopt voorspoedig maar als ik zie dat Lorijn het naamkaartje van een ander snel weg haalt omdat ze zelf zo graag in de poppenhoek wil moet ik even ingrijpen. Dikke tranen rollen over haar wangen, tja het is ook wel heel moeilijk om niet te mogen doen wat je zo graag wilt. Sommigen gaan bloemen maken (zelf figuren omtrekken, uitknippen, kleuren en plakken), anderen maken een lenteboekje (gevouwen A 4-tje) waar ik bijschrijf, ze mogen die later aan alle kleuters ‘voorlezen’ en weer anderen gaan puzzelen, met het poppenhuis spelen, met constructiematerialen aan de slag of gewoon even bij anderen kijken want ook van kijken kun je heel veel leren !!
….. wordt vervolgd …..