Graag wil ik n.a.v het programma de Monitor over het kleuteronderwijs het volgende onder uw aandacht brengen.
Een kleuter is geen schoolkind.
Dus we moeten de kleuter in die fase ongemoeid laten spelen en laten genieten van de wereld en de mensen rondom hem.
Voordat je kunt gaan ‘begrijpen’ moet je eerst kunnen ‘grijpen’ met je handen dus veel doen met je zintuigen.
Ervaringen opdoen,zelf initiatieven nemen,steeds weer opnieuw handelingen herhalen,ontdekken,ergens induiken met heel je wezen.
Gun de kleuter de ontwikkeling die bij deze fase past daar heeft hij zijn leven lang profijt van.
Kom op voor de kleuter die nu aan de hand van methoden dingen moeten doen ontwikkeld door volwassenen die kunstjes op kleuters loslaten .
Geen methoden, toetsen, planborden in de kleuterklas maar goed opgeleide kleuterleerkrachten die weten wat ze doen.
Een goeie kleuterleerkracht worden is een apart vak.
Hartelijke groeten,Jeanine Senden