Jonge kleuterkinderen iets leren betekent hen op een speelse manier interesseren en enthousiasmeren in hun nabije zone van ontwikkeling. Bij de een bereik je hierbij sneller resultaat dan bij de ander: het is maar net waar het betreffende kind op dat moment in zijn ontwikkelingsfase zit. Die ontwikkeling groepsgewijs forceren heeft geen enkele zin, dan gaat het doelloos over het merendeel van de nog jonge hoofdjes heen.
Het opbrengstgerichte werken van de laatste jaren m.b.v. groepsplannen is hierbij wat mij betreft de dood in de pot geweest. Ook het overgaan tot vaste integrale lesmethodes, waarin het dagelijks onderwijs is vastgelegd voor alle kinderen werkt averechts: de een is er niet aan toe, voor de ander is het veel te eenvoudig. En: de mensen die deze methodes bedenken en ontwikkelen staan te ver af van de praktijk en hebben hier te weinig inzicht in.. Daardoor zijn hun lessen niet to the point en erg onpraktisch qua uitvoering voor de docent.
M.a.w. Geef de kleuterdocent zijn autonomie weer terug! En vertrouw erop dat hij/zij dit op basis van zijn deskundigheid naar eer en geweten doet!
Stop daarom ook onmiddellijk met alle nu verplichte registratie en documentatie. Een goede registratie/documentatie gaat nl. ten koste van de voorbereidende lestijd en garandeert absoluut geen beter onderwijs op de dagelijkse werkvloer.
Ik vetrouw erop dat u mijn deskundige kijk mee in overweging neemt.
Hoogachtend,
Marcia Hexspoor