Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

ABC-WSK: Ontwikkelingforcerend spel

‘Spel’, waarin de leerkracht het kind naar een ontwikkelingsdoel tracht te brengen, dat bóven zijn huidige ontwikkelingsdomein ligt; zie ‘ontwikkelingsdomein’ en ‘zone van de naaste ontwikkeling’.

Een voorbeeld is een kleuter die vrij taartenbakkertje aan het spelen is. Indien daaruit een wisselwerking met de leerkracht ontstaat, waarin de kleuter een bestelling van de leerkracht als ‘mokkataart voor juf’ van haar moet naschrijven, is zijn vrije spel ontwikkelingforcerend spel geworden omdat een (na)schrijfopdracht niet op het niveau van de kleuter staat maar op dat van het jonge schoolkind; (zie ‘omkeerbaarheid’ en ‘jonge schoolkind’).

abc-wsk-01

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *