Sonja werkt in groep 1 en 2 sinds dit schooljaar met de methode ‘Onderbouwd’. Na een paar maanden komt ze er achter dat deze methode verre van kindvriendelijk is en dat de lat enorm hoog ligt voor de kinderen. Sonja is boos en totaal gefrustreerd:
“De methode is erg ingewikkeld met veel, heel veel checken en afvinken (eigenlijk individueel ) op een speciale leerlingkaart. Ze heeft het zelfs over een Ipad gehad, die we leuk in de klas kunnen gebruiken om op die manier de resultaten gelijk te kunnen registreren. Ik vind het van de zotte, maar als ik dit zo benoem dan ligt dat aan mijn leeftijd. Ze kunnen mij niet kwaaier krijgen. Opval en uitval van kinderen moeten we noteren en die kinderen moet je na enkele weken weer checken. Er zijn 9 verplichte thema’s (schatkist wilden wij niet omdat dit zo bindend was) met bijbehorende verplichte kaarten met “spelletjes” voor zowel taal als rekenen.
Naast deze verplichting hebben wij een planning gekregen dat we dagelijks kringactiviteiten moeten doen. Vandaag moesten wij beginnen met het thema Boeken en als eerste kringactiviteit hadden wij het woord pen. De letters benoemen en hakken en plakken. Na deze activiteit moeten alle kinderen verplicht met deze letters aan de slag. Zo moeten wij gedurende dit thema met deze 3 letters oefenen. Voor kinderen die nog geen flauw benul hebben van letters is dit een regelrechte ramp. Mijn frustratie van deze dag is dat ik het gevoel heb mijn autonomie te verliezen en ik mee moet in een keurslijf en wat dringen wij toch iets op aan kinderen. Ze mogen niet meer op hun eigen manier ontwikkelen. Wij bepalen dat nu voor hen en dit voelt zo verkeerd.”
Karin, ik ben het met je eens. Kijken naar het kind en Onderbouwd als rode draad, niet het MOETEN. Zelf vind ik het heel fijn om te gebruiken en te registreren. Je kunt juist de kinderen heel mooi begeleiden op hun niveau en zeker met de eigen inbreng van de kinderen. Wij werken sinds dit schooljaar nog meer groepsdoorbrekend en dan is het prima om Onderbouwd hierbij te gebruiken!
Ontzettend jammer dat er niet meer naar het KIND GEKEKEN WORDT !!!! Als je als kleuterjuf gewoon met de kinderen werkt aan de thema’s winter lente zomer herfst sint kerst pasen vakantie !!!! Heb je je handen al vol met leuke en nieuwe mogelijkheden !!!!! Je plakt er nog een paar aktuele thema’s aan b.v de geboorte van een nieuw broertje of zusje , een trouwerij enz Kijk om je heen daar ligt zoveel te ontdekken voor het jonge kind !!!! Ik als oude klosser was de hele dag bezig met hakken plakken met klanken met tellen enz. Maar allemaal vanuit hun dagelijkse interesse !!!!Methodes zijn voor jonge kinderen niet nodig gebruik als kleuterjuf je creativiteit !!!!! Je moet wel heel goed weten hoe de ontwikkeling van het jonge kind gaat !!!! En kijk naar het individuele kind !!!!!
Hoi Lida,
Ik ben ook een oudklosser en vindt al die methodes niet bepaald fijn. Maar ik krijg vaak te horen dat de inspectie wil dat ze zien dat je aan de doelen werkt. Dus alles moet vast gelegd en daar loop ik ontzettend tegenaan. Terwijl ik steeds zeg dat dat met kleuters juist niet moet. Hoe ga jij daar mee om?
Gr Anneke
Hallo Anneke,
Ik (Lida van de kerngroep) begrijp je, ik probeer iedereen kennis te laten maken met de WSK-kleuteronderwijs. Samen staan we tenslotte sterker. We hebben al veel bereikt, bijv. afschaffen CITO, daaraan hebben de leden van de WSK-Kleuteronderwijs hun steentje bijgedragen.
Dus… word lid van de WSK (als je dat nog niet bent) en maak anderen er op attent dat lid worden van de WSK écht helpt!!
Lida Boonstra(Kerngroep WSK)
Ik ben het eens met Karin. Ik heb ook met deze methode gewerkt die heel erg vrij te interpreteren is.
Sowieso als je het woord pen in de grote kring verplicht aan iedereen gaat aanbieden gaat er iets niet hele.aal goed denk ik..
Ik zou deze school adviseren om met de maker contact op te nemen of om een om tafel te gaan en de handleiding door te nemen, want zo is het echt niet bedoeld.