Marieke is leerkracht op een openbare basisschool en heeft de PABO afgerond met de specialisatie onderbouw/jonge kind. Ze kan in Nederland geen goede opleiding vinden om zich bij te laten scholen als kleuterjuf. Ze ziet op de Vrijeschool waar haar eigen kinderen naartoe gaan nog wel het zgn. ‘ouderwetse’ kleuteronderwijs met alle positieve gevolgen die je daarvan kunt verwachten:
Dagelijkse praktijk
“In de dagelijkse praktijk van het kleuteronderwijs merk ik het gemis van een gedegen opleiding waarmee ik mijn visie op het kleuteronderwijs bij ons op school kan onderbouwen. Gelukkig zijn er sinds kort weer een aantal oude kleuterleidsters teruggeplaatst in onze kleuterklassen en samen vinden we ook dat kleuteronderwijs weer terug moet naar wat het ooit was.
Ik zie kinderen in de hogere groepen, waar ik ook werkzaam ben, worstelen met lezen, schrijven, rekenen en creativiteit en weet dat ze in hun kleutertijd al veel te veel in het abstracte werden gedwongen door het strakke keurslijf waarin de inspectie en een MT zonder heldere visie op goed onderwijs ons als scholen/leerkrachten dwingen.
Ik heb twee jaar samen in een kleuterklas gestaan met een collega die ook geen KLOS opleiding heeft gevolgd en heel erg op het cognitieve zat, buigend voor de druk van de IB-er die ons dwong de kinderen 18 letters aan te leren etc. Met alle gevolgen van dien… we kregen onenigheid vanwege fundamentele visieverschillen.
Nadat mijn collega en ik in een arbeidsconflict kwamen en ik daarna een burn-out kreeg, zijn er dingen veranderd, helaas nog niet voldoende.
Maar….
Onlangs hadden we een zeer inspirerende bijeenkomst met een begeleider van de OBD. Ook daar begint het besef door te dringen dat we verkeerd bezig zijn. Zij vertelde ons dat de OBD (haar afdeling althans) een visie heeft ontwikkeld die ervoor moet gaan zorgen dat de basisscholen weer goed en gedegen kleuteronderwijs gaan bieden aan de jongste kinderen. Wij, als kleuterjuffen waren zeer blij verrast.”
Ik was vroeger ook kleuterkeidster, tot ik naar Engeland ging en daar op basisscholen werkte. Mijn opinie was toen al dat ’t nederlandse kleuteronderwijs meer pret was voor de kleuters en dat ze later op dezelfde leeftijd naar ’t voortgezet onderwijs gingen. Kinderen leren door spelen, ‘craft’, enz. Dus waarom zouden we hun jonge jaren moeten verknoeien?