Marieke is leerkracht op een openbare basisschool en heeft de PABO afgerond met de specialisatie onderbouw/jonge kind. Ze kan in Nederland geen goede opleiding vinden om zich bij te laten scholen als kleuterjuf. Ze ziet op de Vrijeschool waar haar eigen kinderen naartoe gaan nog wel het zgn. ‘ouderwetse’ kleuteronderwijs met alle positieve gevolgen die je daarvan kunt verwachten:
Dagelijkse praktijk
“In de dagelijkse praktijk van het kleuteronderwijs merk ik het gemis van een gedegen opleiding waarmee ik mijn visie op het kleuteronderwijs bij ons op school kan onderbouwen. Gelukkig zijn er sinds kort weer een aantal oude kleuterleidsters teruggeplaatst in onze kleuterklassen en samen vinden we ook dat kleuteronderwijs weer terug moet naar wat het ooit was.
Ik zie kinderen in de hogere groepen, waar ik ook werkzaam ben, worstelen met lezen, schrijven, rekenen en creativiteit en weet dat ze in hun kleutertijd al veel te veel in het abstracte werden gedwongen door het strakke keurslijf waarin de inspectie en een MT zonder heldere visie op goed onderwijs ons als scholen/leerkrachten dwingen.
Ik heb twee jaar samen in een kleuterklas gestaan met een collega die ook geen KLOS opleiding heeft gevolgd en heel erg op het cognitieve zat, buigend voor de druk van de IB-er die ons dwong de kinderen 18 letters aan te leren etc. Met alle gevolgen van dien… we kregen onenigheid vanwege fundamentele visieverschillen.
Nadat mijn collega en ik in een arbeidsconflict kwamen en ik daarna een burn-out kreeg, zijn er dingen veranderd, helaas nog niet voldoende.
Maar….
Onlangs hadden we een zeer inspirerende bijeenkomst met een begeleider van de OBD. Ook daar begint het besef door te dringen dat we verkeerd bezig zijn. Zij vertelde ons dat de OBD (haar afdeling althans) een visie heeft ontwikkeld die ervoor moet gaan zorgen dat de basisscholen weer goed en gedegen kleuteronderwijs gaan bieden aan de jongste kinderen. Wij, als kleuterjuffen waren zeer blij verrast.”
Dit gedeelte: “Ik zie kinderen in de hogere groepen, waar ik ook werkzaam ben, worstelen met lezen, schrijven, rekenen en creativiteit en weet dat ze in hun kleutertijd al veel te veel in het abstracte werden gedwongen door het strakke keurslijf” is voor mij zó herkenbaar !!! Ik heb o.a. met een duo collega gewerkt die de kinderen letters en cijfers aanleerde. Terwijl die kids nog niet eens een tunnel of brug met blokken of Lego konden bouwen !?! Dus ze hadden nog niet met hun lijf kunnen ervaren wat bijv. een U of V of H inhoudt. En dan werd het typisch gevonden dat deze kinderen later bovenstaande problemen krijgen. Dit soort problemen is een jarenlange strijd voor mij geweest als oud kleuterleidster. Helaas een uitstervend ras ! Nu ik vervroegd met pensioen ben, heb ik niet meer met zulke problemen te maken. Maar voer ik nog wel een innerlijke strijd om los te komen van ál dat MOETEN en alles wat in ging tegen mijn kleuterjuf-zijn.
Pfff..komen ze er eindelijk achter hoe belang het onderwijs voor kleuters is..
De basis die wij geleerd hebben op de KLOS.
Ook wij hadden oog voor elk kind en spelenderwijs leerde het kind de basis die nodig is voor het verdere onderwijs.
Laat de kleuter samen spelenderwijs ontdekken.
Laat de kleuter weer kleuter zijn.
Persoonlijk vind ik dit nogal eenzijdig en negatief. Ik zie ontzettend veel mooie nascholing gericht op het jonge kind. Daarnaast denk ik dat je ook goed moet kijken op jouw visie past bij de visie van de school. Er zijn volop banen.
Ik zie als onderwijskundig begeleider prachtige voorbeelden in kleuterklassen.
Helaas is het wel de realiteit !!!
Gelukkig zijn er in Nederland toch nog wel goede instellingen te vinden hoor die staan en gaan voor het jonge kind zoals we het graag willen zien. Ik ben docent Post-HBO opleiding Specialist Jonge Kind aan de Iselinge Academie/ SONedutraining in Doetinchem.
De Post-HBO opleiding is een eenjarige opleiding die uitgaat van de praktijk en dit onderbouwt met theorie. Dit is je kans om de kleuter de kleuter te laten zijn én blijven. Deelnemers die de opleiding hebben gedaan vinden het een TOP-opleiding!
Ik hoop dat het snel in het hele land doordringt.