“Een kleuter is geen schoolkind dat gaat groeien als je er harder aan trekt!”
‘Kleuters mogen vanaf 2021 geen ‘schoolse’ toetsen meer maken. En een jaar langer kleuteren geldt niet meer als zittenblijven. Deze politieke beloften zijn een doorbraak in een jarenlange discussie over het jonge kind.’
Geschreven door Rineke Wisman met medewerking van Rienkje van Boekel en Gerda Witte (WSK-kleuteronderwijs), gepubliceerd in het Onderwijsblad.
Eindelijk gaat het jonge kind ook op de Pabo weer de aandacht krijgen die het verdient. Na zoveel jaren zijn we er weer!! achter gekomen dat een kleuter nog geen scholier is.
Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
Kleuterjuf zijn is een vak apart. Hoewel ik met alles wat ik heb een goede kleuterjuf probeer te zijn, had ik graag op de pabo meer input gekregen.
Bij ons op school wordt gelukkig al niet meer getoetst en werken we heel veel vanuit spel! Een iets kleinere groep zou ook helpend zijn 😉 maar dat is weer een andere discussie…
Mooi!!!! Eindelijk straks weer erkenning voor de kleuter. Nu maar hopen dat de studenten van de Pabo straks voldoende input krijgen om de kleuters op een juiste manier te begeleiden bij hun spel zoals het hoort. Zonder een goede theoretische achtergrond over de ontwikkelingsfasen van de kleuter, kennis van materialen en begeleiding van het spel gaat dit niet lukken.
Nog heel wat werk dus om ervoor te zorgen dat de kleuter ook de komende jaren de begeleiding krijgt die hem/haar toekomt!
Ik ben zelf nu 37 jaar aan het werk waarvan 30 jaar met kleuters. Kleuters zijn voor mij in al die jaren nog steeds jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Wij moeten ervoor zorgen dat er bij ons onderwijsaanbod voldaan wordt aan deze specifieke onderwijsbehoeften zodat de kleuter kleuter mag zijn en blijven!
Eindelijk erkenning. Dit is wat wij al jaren roepen. Lang leve de “kleuter”.
Een “echte” kleuterjuf.?