Om de Tweede Kamer ertoe te bewegen om naar de praktijk te luisteren in plaats van naar de theorie lanceren wij: DE VRAAG VAN DE WEEK
Indien de vraag jou persoonlijk raakt, reageer dan kort met een eigen ervaring. De WSK zorgt er vervolgens voor dat jullie ervaringen bij de Tweede Kamer terecht komen.
Kleuterleidsters ondervinden druk van directies, besturen of ouders, om kleuters die nog niet rijp zijn voor groep drie, tóch door te laten gaan.
* Heb jij daarvan één of meer praktijkvoorbeelden? Stuur ons een korte beschrijving.
Reageren kan hieronder, via facebook maar ook via mail kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl
Eigenlijk mocht ik wel als juf de knoop doorhakken of een zwakke kleuter nog een jaartje kon blijven. Maar het kost vaak erg veel moeite om de ouders ervan te overtuigen. Ik pleitte altijd meer voor een natuurlijkere overgang. Beter na een paar maanden, als blijkt dat de kleuter na de vakantie Na een tijdje wel aan lezen toe is. Of laat de kleuterleerkracht goed in de gaten houden, wat zij hierin eventueel later kan betekenen.
Dag allen,
Leerling, jarig in november. Gedraagt zich als jongste kleuter, nog onvoldoende ontwikkeling in articulatie. Is in Corona tijd natuurlijk 1 op 1 begeleid door de ouders.
Die vinden nu dat ze in groep 2 moet zijn. Ik heb voor de zomer in 2 sessies ruim 3 uur met de ouders gesproken. Nu na de zomer proberen we het in groep 2, maar ik zie aan alles dat dit kind niet rijp is. Bovendien staat haar in de toekomst nog een zware medische operatie te wachten. Ik vond de term “ leer reserve “ uit( zoiets als straks gaat ze een half jaar missen, dan is het goed als er nu reserve wordt opgebouwd ).
En wat gebeurt er: ik ben al 5 weken dit kind intensief aan het observeren en leg alles vast zodat ik straks beslagen te ijs kom.
Ik lees nog maar eens artikelen en boeken….
Vandaag dacht ik: wat een tijd kost mij dit terwijl ik van een kilometer afstand al zie dat dit traject niet goed voor haar is. En al die andere kinderen dan? Ik weet en zie het zo ook wel. Heb mega veel ervaring.
Maar ja… je wil verantwoording afleggen aan de ouders. Zij hebben er recht op. Maar alle andere kinderen hebben ook recht op mij aandacht,
Wat een spagaat! Dit is wat de druk van ouders met mij doet.
Stop ermee.
Heb dit ook jarenlang zo gedaan.
Kost teveel tijd en energie.
Als ouders het niet kunnen/willen horen / accepteren houdt het op.
Jammer voor het kind, maar je hebt ‘n klas vol.
Succes.
Het viel wel op in groep 3, de beweeglijkheid van één van de leerlingen. Dat kindje had de kleuterjuf graag nog wat langer in groep 2 gehad. Het duurde een half jaar voor het ‘ineens’ zelfstandig kon lezen en -tegelijk- op de stoel kon blijven zitten. Dat is voor de betreffende kleuterjuf een teken dat schoolrijpheid echt bestaat.
Als het beslissingsmoment is gekomen, willen ouders af en toe toch liever dat er in groep 3 ‘eventueel’ gedoubleerd wordt. Terwijl de kleutergroep behalve uitdaging op niveau ook meer tijd heeft voor bewegen (althans, bij ons op school) en werken aan prettige omgang met elkaar. Een kindje met advies om groep 2 te verlengen staat meestal ook nog niet stevig in zijn of haar schoenen. Een jaar later is dat wel het geval en hij of zij heeft daar de hele basisschoolperiode (en vast ook verder) plezier van.
Als de directie de kleuterleerkracht in het advies steunt, zou dat mooi zijn. Dat is helaas niet altijd de praktijk. Het niet volgen van het advies lijkt in zo’n geval geen inhoudelijke reden te hebben. En dit terwijl de kleuterleerkracht zich wel inhoudelijk verantwoordt.
Gelukkig niet bij basisschool KBS De Rietkraag in Nieuwkoop!
Ons kleinkind ( augustus jarig ) heeft met plezier een derde jaar bij de kleuters doorgebracht Terwijl er bij de ‘toetsen’ geen achterstanden waren. Ze speelde vaak met jongeren kinderen en was erg ‘speels’ en op sociaal- emotioneel gebied jong. De juffen, haar moeder en ik leek het verstandiger om haar nog een jaar te houden en dat was totaal geen punt. Ze zit nu in groep 3.
Ria Krijgsman