Om de Tweede Kamer ertoe te bewegen om naar de praktijk te luisteren in plaats van naar de theorie lanceren wij: DE VRAAG VAN DE WEEK
Indien de vraag jou persoonlijk raakt, reageer dan kort met een eigen ervaring. De WSK zorgt er vervolgens voor dat jullie ervaringen bij de Tweede Kamer terecht komen.
Kleuterleidsters ondervinden druk van directies, besturen of ouders, om kleuters die nog niet rijp zijn voor groep drie, tóch door te laten gaan.
* Heb jij daarvan één of meer praktijkvoorbeelden? Stuur ons een korte beschrijving.
Reageren kan hieronder, via facebook maar ook via mail kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl
Op mijn school is dit totaal niet.
Daar loop ik wel tegen het feit aan dat het lijkt of ik ze pas mag doorsturen wanneer ze alle letters liefs ook de dubbelklanken hebben aangeleerd. Daarbij alle cijfers en ook het liefst al kunnen schrijven en ook nog binnen een ruitje.
En ook dat geeft een druk op het lesgeven.
Maar ik geef wel mijn eigen visie hier op maar merk toch dat ik steeds eerder begin met de potloodgreep en de cijfers aanleren. Ongemerkt beïnvloed het toch.
Meestal de ouders en ook de inspectie deed vaak moeilijk , want een kind mag niet langer dan 9 jaar over de Basisschool doen en als ze in de kleuterklas al 1 jaar langer blijven, dan kan dat niet meer in hogere groepen, was het commentaar.
Lieve collega’s, Ik vind dit echt een drama. Oefenen met kinderen die nog geen fonemisch bewustzijn hebben ontwikkeld. En dat elke dag! Dit kind weet heel goed dat ik dan steeds iets vraag wat hij niet weet! Hoe frustrerend voor het kind wil je het hebben??? En wat gaat een kind hier een hekel aan krijgen! Een omgekeerde wereld. Wacht rustig af… het komt vanzelf. En als het niet komt dan is er echt iets anders aan de hand. Waarom die haast om naar groep 3 te gaan? Je krijgt kinderen die hun hele schoolloopbaan achter zich zelf aanlopen. Gun kinderen die het nodig hebben drie kleuterjaren! Ik ben uit de tijd dat de 1 oktober grens nog gold. Ik was van 22 oktober. Drie jaar gekleuterd, geen letter gezien in mijn kleutertijd. Ik zag voor het eerst bewust mijn naam op mijn tafeltje in klas 1 (nu groep 3) Taal is nu mijn favoriet en ben een leesmonster geworden. Die grens van 1 oktober is ook niet oke voor ieder kind. Kijk naar het kind! Ouders zeggen vaak: Ja maar, dan verliest hij een jaar. Nee! Je WINT een jaar! De kinderen van vandaag kunnen wel honderd worden… waar komt die haast vandaan? Bovendien, ik heb een vriendin in het Middelbaar Onderwijs. Daar bleven heel veel kinderen zitten in klas 1 en klas 2. Ze hebben uitgezocht waar dat door kwam want in de volgende leerjaren ging alles goed. Toen bleek dat de zittenblijvers allemaal kinderen waren die ‘ vervroegd’ naar groep 3 waren gegaan. Wij gaan ook geen rijexamen doen na drie lessen als je de auto nog niet beheerst. Daar komen ongelukken van……. Lieve groet