Om de Tweede Kamer ertoe te bewegen om naar de praktijk te luisteren in plaats van naar de theorie lanceren wij: DE VRAAG VAN DE WEEK
Indien de vraag jou persoonlijk raakt, reageer dan kort met een eigen ervaring. De WSK zorgt er vervolgens voor dat jullie ervaringen bij de Tweede Kamer terecht komen.
Leerkracht krijgt opmerkingen van directie en IB-er om meer aandacht te besteden aan voorbereidend lezen en rekenen, door ‘op een leuke manier te spelen met letters en cijfers’.
Zelf weet zij zeker dat ze goed bezig is met voorbereiding door te spelen met vormen en concrete materialen en door het verkennen van het eigen lichaam met beweging in de ruimte.
* Voel jij ook een dergelijke druk? Beschrijf een concrete ervaring.
Reageren kan hieronder, via facebook maar ook via mail kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl
Bij ons op school is er echt aandacht voor de rijping van (jonge) kinderen, we werken o.a. vanuit de visie rondom leesrijpheid van Vervaet. Aansluitend onderwijs i.p.v. vooruitlopend in de hele school, op alle vlakken, waardoor de ideeën rondom kleuteronderwijs daar heel goed bij passen. Basis is volgens mij de gehele visie van de school, als kleutergroepen kun je dit niet alleen.
Als een kind v groep 2 volgens de IBer nog te weinig v letters afweet wordt BOUW ingezet. Extra oefening. Er moet dus extra geoefend worden. Kinderen die dan doorgaan naar gr 3 blijven zwak daarin omdat ZE ER EIGENLIJK NOG NIET AAN TOE WAREN. Je kan dit proces niet versnellen door extra oefening.
Mijn ervaring is dat IB en directie geen vragen stellen. Dus weet men ook niet wat ik doe aan oefenen met vormen en bewegen in de ruimte.
Ik weet dat IB en directie heel enthousiast zijn over stempelboekjes en -bladen. Maar die gebruik ik alleen voor de liefhebbers. Anders zal de motivatie voor werken met letters en cijfers vanaf de kleutertijd al minimaal zijn! En ik wil de kleuters juist met grote motivatie en met veel zelfvertrouwen aan groep 3 doorgeven.
Als ex kleuterleidster kan ik me er nog steeds kwaad over maken dat men denkt dat het voor
het jonge kind goed is om al met cijfers en letters bezig te gaan,nee dus pfff laat ze a.u.b spelen
spelenderwijs ontwikkelt het kind zich het beste ,net zoals die citotoets afnemen wat een onzin !!
Laat een kleuter lekker vrij bewegen en de wereld om zich heen ontdekken en vooral geen druk opleggen
daar zal die zijn hele leven last van houden.
Vrijheid blijheid.
Gelukkig heb ik steun van mijn vorige en huidige directeur gekregen in mijn visie hoe kleuters leren.
Ik mag de visie uitleggen aan mijn collega’s in de midden en bovenbouw.
Ik voel bij hen wel onbegrip en onkunde over de breinontwikkeling en speelvoorwaarden die nodig zijn in de pre-operationele fase.
Als KLOSser ben ik bezorgd over de druk op het jonge kind.
Bij ons geen letters en cijfers tot ze er aan toe zijn.