Vraag van de week (4)

Om de Tweede Kamer ertoe te bewegen om naar de praktijk te luisteren in plaats van naar de theorie lanceren wij: DE VRAAG VAN DE WEEK

Indien de vraag jou persoonlijk raakt, reageer dan kort met een eigen ervaring. De WSK zorgt er vervolgens voor dat jullie ervaringen bij de Tweede Kamer terecht komen.

Leerkracht krijgt opmerkingen van directie en IB-er om meer aandacht te besteden aan voorbereidend lezen en rekenen, door ‘op  een leuke manier te spelen met letters en cijfers’.
Zelf weet zij zeker dat ze goed bezig is met voorbereiding door te spelen met vormen en concrete materialen en door het verkennen van het eigen lichaam met beweging in de ruimte.
* Voel jij ook een dergelijke druk? Beschrijf een concrete ervaring.

Reageren kan hieronder, via facebook maar ook via mail kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl

 

12 reacties

  • W

    Ondanks dat het kleutertoetsen “niet meer zou mogen” gebeurt het helaas nog bij ons. Verplicht leestoets afnemen voor de ib-er. Belachelijk maar je mag er niet tegenin gaan.
    Wat zou ik graag weer de kleuters, kleuter laten zijn en werken zoals ik ben opgeleid.
    Al dat lettergedoe weer terug naar groep 3, waar het hoort.

  • A

    Mijn hart klopte in mijn keel toen ik dit las. Ik heb de strijd opgegeven. Na mijn tweede burn out kan ik niet meer….

  • C

    Bij ons ook weinig kennis vanuit directie hoe een kleuter werkt. Wel interesse en vaak worden wij als kleuterjuf benoemd
    als de expert op kleutergebied. Bezig met visievorming met hele onderbouw, cursus over hoe een kleuter in elkaar zit, denkt nog heel anders dan 7 jarige en leert bewegend. Motoriek heel belangrijk en de eigenheid van het kind in wat hij maakt, laten terugkomen. Laatst na cursus de themahoek weer veranderd met de kinderen. Betrokkenheid vliegt omhoog…genieten! Betrokkenheid is een goede graadmeter om te kijken of je kringactiviteit passend is! Laten we allemaal onze directie en ib proberen mee te nemen in hoe anders het denken van een kleuter is. Dit moeten ze weten!

  • C

    Niet verwonderlijk dat resultaten minder worden. De basis is niet meer goed. Jonge kinderen worden niet meer aangesproken op wat bij hen past. Maar moeten alvast expliciete schoolse zaken leren om later beter te scoren. Bv: in 1/2 worden de dubbelklanken al “aangeleerd” om het leesproces beter te laten verlopen. Voldoende bewegingstijd, bv buitenspel of in de speelzaal, wordt ingeruild voor filmpjes kijken. Een verhaal vertellen , ooit de basis voor onderwijs aan jonge kinderen, gebeurt eigenlijk niet meer. Kleurplaten verdringen het zelf tekenen.
    Methodes voor Engels, burgerschap, rekenen, programmeren, sociaal/emotionele ontwikkeling etc. worden voor kleuters geschreven en gebruikt. Jonge kinderen moeten schoolse zaken “ leren” vanaf een digibord.
    Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

  • P

    Mijn ervaring is dat directie en/of Ib-er komt kijken in je groep, omdat ze wel willen weten of jij je werk goed doet. Dan blijkt dat jij hun moet uitleggen hoe je in een kleutergroep moet werken en hoe het een en ander in elkaar zit en dat je niks zomaar doet. Uiteindelijk moet de directie en/of de ib-er jou wel beoordelen. Ook bepalen zij of het terecht is als jij bepaalde materialen wil hebben. Zij bepalen of jij die nodig hebt ,terwijl bij hun de kennis ontbreekt om dit goed te beoordelen. Blijft zeer frustrerend. maak je en lees-schrijfhoek dan juichen ze dit meestal toe. Wat ze niet zien hierbij is dat de letters voor deze kinderen vormen zijn waar ze mee spelen, ze kleuren ze bv in. Geen letterkennis maar het ontdekken van de vorm. Zeer bezorgd ben ik over de weinige kennis die nieuwe leerkrachten hebben. Zij steunen op Methodes zoals Schatkist en Kleuterplein. Op zich ook heel begrijpelijk, maar ze hanteren deze meestal heel strikt en kunnen niet kijken naar wat het kind iedere dag nodig heeft.
    Waar komt het mee binnen, wat gebeurt er in mijn kring waardoor ik in mijn programma bijstuur en aanpas.

    • D

      Oei, herkenbaar… wie mij beoordeelt zegt letterlijk weinig (geen) verstand van kleuters te hebben.

      Vroeger was er bij de inspectie toch gewoon een kleuterinspecteur voor alle kleuterscholen? Als we die nou weer eens aanstellen? Hopelijk zijn de correcte kaders dan wel duidelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *