Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Meer informatie over de 11e WSK-inspiratiedag

Betrokkenheid = ontwikkeling!

 

Dit jaar houden we de 11e WSK inspiratiedag in Veenendaal.

Wil je ook naar de 11e Inspiratiedag van de WSK-kleuteronderwijs?
Meld je dan hieronder snel aan!

 

Datum: 11 maart 2023
Plaats: We zijn die dag te gast bij:
Bassisschool De Vuurvlinder
Boerenzwaluw 19, 3905 SG Veenendaal
Tijd: van 10.30- 16.00 uur.
De koffie/thee staat vanaf 10 uur voor je klaar.
Lunch:   Gijs ‘de beste groenteman’ van Nederland gaat voor ons een overheerlijke lunch verzorgen.
Inschrijven: 1. Vul het aanmeldformulier hieronder in en
onder vermelding van WSKdag 11 maart 2023
+ je voornaam en achternaam

(Dit is belangrijk voor de administratie en bovendien krijg je na afloop van de dag een certificaat als bewijs van deelname.)

 

Guy Stevens houdt een lezing over:

Help! Te veel kinderen vallen uit op school. Werken aan ontwikkelend leren.

Je kunt 2 workshops kiezen uit de volgende onderwerpen.
Bij binnenkomst kun je je keuzen kenbaar maken.

Workshopleider Workshop
1. Angela Scharff Cognitieve functies bij kleuters
2. Berry van Embden Zo geef je kleuters een superstart
3. Bertine van den Oever Communicerende hoeken
4. Ewald Vervaet Is dit kind toe aan lezen?
5. Inge Schilders Avontuurlijk spelen en leren
6. Lenny Zuijderduijn Breinontwikkeling door bewegen
7. Nanda Zonjee Onderzoekend en ontwerpend spelen
8. Trudy Cammeraat Betrokken luisteraars in je groep
9. Guy Stevens Zo zit een kind lekker in zijn vel

 

2. Berry van Embden – Zo geef je kleuters een superstart

Worstel jij af en toe ook met de gedachten hoe je je het beste kan opstellen in een onderwijssysteem waarbij presteren en administreren de norm is? Zou je liever willen werken met een onderwijsvorm waarbij het de norm is om je te richten op boeiend en op maatgericht onderwijs voor kleuters? Dan zit je bij deze workshop op de juiste plek. 

Want hoe zorg je eigenlijk voor een superstart in jouw groep? En wat is dan de basis van goed kleuteronderwijs? Hoe krijg je zicht op ontwikkelingsprocessen en ontwikkelingsfasen? Wat is daarvoor nodig en wat juist niet?

Het antwoord zit niet in de zoveelste verandering van buitenaf, maar vraagt om enkele competenties van jezelf. Tenminste als je dat graag zou willen. Want als je iets wil veranderen ben je zelf aan zet. 

Na de workshop zal het voor jou veel helderder zijn op welke facetten je zou kunnen letten. Deze, en ook andere vragen worden helder gemaakt in mijn workshop “Superstart”.

 

4. Ewald Vervaet – Is dit kind toe aan lezen?

Een kind dat neurologisch en psychologisch een kleuter is (gemiddeld 4;6-6;6) is niet aan lezen toe en dient dus ook geen les in letterkennis of in lezen te krijgen. Wel is het zinvol om het met klanken en vormen te laten spelen (niet met lettertekens!). 

Pas als een kind op het leesdomein een jong schoolkind is geworden (gemiddeld 6;6-8;6), is het toe aan lezen. Dat is het geval als het kan hakken-en-plakken én niet meer spiegelt. 

Of een kind kan hakken-en-plakken en niet meer spiegelt, stelt u vast met de leesrijpheidstoets. Die bestaat uit twee proeven: eerst de schrijfproef (om letters te verzamelen, die het kind kent en om na te gaan of het nog spiegelt of niet), dan de leesproef (om na te gaan of het al hakt-en-plakt of niet).

Zo krijgt een kind altijd (voorwaardenscheppend) leesonderwijs óp zijn nivo. Dat bevordert leesplezier bij het kind en werkvoldoening bij de leerkracht!

 

8. Trudy Cammeraat – Betrokken luisteraars in je groep

Wil jij ook zo graag dat alle kinderen in de kring betrokken zijn en goed leren luisteren?
Verhalen vertellen is een uitdaging en meteen ook een prachtige manier om waarden en normen door te geven.
De hele sfeer waarin dit plaats vindt is van super groot belang. De setting moet dus kloppen.
Schilderen met woorden en het verhaal spontaan laten groeien!
Grijp jij ook de kans in je kleutergroep om alle filmpjes te minimaliseren en de kleuters echt iets waardevols mee te geven?
Help mee om met elkaar tot een goed verhaal te komen! Welkom en mis de boot niet.

9. Guy Stevens – Zo zit een kind lekker in zijn vel

Willen we vanuit onze betrokkenheid voor het kind zijn ontwikkeling stimuleren, zouden we de kalenderleeftijd, verwachte doelen en cognitieve normen even opzij moeten leggen. Het kind is immers uniek in zijn ontwikkelingssnelheid en het kind opvolgen in zijn  ontwikkeling is dan aangewezen. Heel concreet worden er tijdens de workshop schoolrijpheidsindicaties aangereikt die via observatie eind groep 2 afgenomen kunnen worden. Je krijgt een goed beeld of een kind ofwel nog in een kleuter-ontwikkelingsfase ofwel reeds in een schoolkind-fase zit. Zowel het denkproces, de waarneming, concentratie, lateralisatie, fijne motoriek als de zelfstandigheid ( basis van executieve functies) worden uitvoerig besproken. Ook neuromotorische (INPP) en psychologische schoolrijpheidsindicaties (Ewald Vervaet) vullen deze algemene observatie  perfect aan om een volledig beeld te kunnen vormen over de schoolrijpheid van het kind.

 

 

 

Als door overmacht buiten de WSK om de dag niet door kan gaan, dan wordt de dag verschoven of wordt geld teruggestort (minus de gemaakte onkosten).

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *