Pedagogisch medewerker moet leren lesgeven aan kleuters

Het brein van een kleuter werkt nog wezenlijk anders dan dat van een schoolkind, schrijft Elly Dienske. Pedagogisch medewerkers die zich bekwamen in het lesgeven aan kleuters kunnen een structurele bijdrage leveren aan het oplossen van het lerarentekort.

Toen in 1985 de kleuterschool opging in het basisonderwijs en de pabo ontstond,  verdween wonderlijk genoeg ook de kennis van het onderwijs aan kleuters. Alsof in één klap de kennis van de driejarige kleuterleidstersopleiding klos niet meer nodig was.
De methodiekdocenten verdwenen van het toneel en leerkrachten op de stagescholen werden geruisloos opgezadeld met het opleiden van hun toekomstige collega’s. Naast de praktische opleiding, kon de theoretische daar kennelijk ook nog wel bij.

2023-01-20 pedagogisch medewerker moet leren lesgeven aan kleuters

 

bron: Onderwijsblad van de AoB

4 reacties

  • Nicole

    Ik heb veel kennis opgedaan vanuit een eerdere werkgever (peuterspeelzaal) waar we een prachtige opzet voor de peuters hadden. Kinderen spelend laten leren (kijken naar het kind de zone van naaste ontwikkeling Vigotsky) , maar wel aan de hand van een planning, die de rode draad van het thema was. Je hebt de handvatten bij de hand, maar komt er eea tussen of ontstaan er spontane acties dan kan en mag dat ook. Zo ontstaan er gouden momenten en kun je mooie speelleer lessen creeren.
    Ik werk nu als pm er op een ve groep. Ik merk dat het ve bij de peutergroepen nog veel te wensen overlaat. Collega’s lijken niet te weten en begrijpen hoe je een mooie ve opzet maakt, dat aansluit bij de overgang naar de basisschool. Hoe komt dit?

  • Trix de Lange

    De laatste jaren kunnen de kleuters niet meer spelend ontdekken ( leren).
    De lessen worden al voorgekauwd; ze zijn niet procesgericht, maar doelgericht.
    Hier lopen veel kleuterleidster s tegenaan, waaronder getekende.
    Met vriendelijke groet,
    Trix de Lange

  • Trix de Lange

    Het spelend leren, werd al gauw vervangen door voorgekouwde lessen. Niet procesgericht, maar doelgericht
    Daar liepen veel kleuterleidster tegenaan, waaronder getekende.
    Vriendelijke groet,
    Trix de Lange

  • Het is echt een drama; ik was jarenlang intern begeleider. Met juist mijn focus op het jonge kind. Omdat er steeds meer schoolse taken bij de kleuter werden neer gelegd en kennis en kunde bij beleidsmakers en directies verdween ben ik uit het onderwijs gestapt. Ook Passend onderwijs is een “draak” mbt de visie op het jonge kind.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *