Het brein van een kleuter werkt nog wezenlijk anders dan dat van een schoolkind, schrijft Elly Dienske. Pedagogisch medewerkers die zich bekwamen in het lesgeven aan kleuters kunnen een structurele bijdrage leveren aan het oplossen van het lerarentekort.
Toen in 1985 de kleuterschool opging in het basisonderwijs en de pabo ontstond, verdween wonderlijk genoeg ook de kennis van het onderwijs aan kleuters. Alsof in één klap de kennis van de driejarige kleuterleidstersopleiding klos niet meer nodig was.
De methodiekdocenten verdwenen van het toneel en leerkrachten op de stagescholen werden geruisloos opgezadeld met het opleiden van hun toekomstige collega’s. Naast de praktische opleiding, kon de theoretische daar kennelijk ook nog wel bij.
bron: Onderwijsblad van de AoB
Ik heb veel kennis opgedaan vanuit een eerdere werkgever (peuterspeelzaal) waar we een prachtige opzet voor de peuters hadden. Kinderen spelend laten leren (kijken naar het kind de zone van naaste ontwikkeling Vigotsky) , maar wel aan de hand van een planning, die de rode draad van het thema was. Je hebt de handvatten bij de hand, maar komt er eea tussen of ontstaan er spontane acties dan kan en mag dat ook. Zo ontstaan er gouden momenten en kun je mooie speelleer lessen creeren.
Ik werk nu als pm er op een ve groep. Ik merk dat het ve bij de peutergroepen nog veel te wensen overlaat. Collega’s lijken niet te weten en begrijpen hoe je een mooie ve opzet maakt, dat aansluit bij de overgang naar de basisschool. Hoe komt dit?
De laatste jaren kunnen de kleuters niet meer spelend ontdekken ( leren).
De lessen worden al voorgekauwd; ze zijn niet procesgericht, maar doelgericht.
Hier lopen veel kleuterleidster s tegenaan, waaronder getekende.
Met vriendelijke groet,
Trix de Lange
Het spelend leren, werd al gauw vervangen door voorgekouwde lessen. Niet procesgericht, maar doelgericht
Daar liepen veel kleuterleidster tegenaan, waaronder getekende.
Vriendelijke groet,
Trix de Lange
Het is echt een drama; ik was jarenlang intern begeleider. Met juist mijn focus op het jonge kind. Omdat er steeds meer schoolse taken bij de kleuter werden neer gelegd en kennis en kunde bij beleidsmakers en directies verdween ben ik uit het onderwijs gestapt. Ook Passend onderwijs is een “draak” mbt de visie op het jonge kind.
Helemaal mee eens!
Wij werden hier vorige week ook onaangenaam mee verast. Het (voorstel)overgaan op voorgekouwde lessen doelgericht.
Bah, laat een kleuter kleuter zijn en lekker spelend leren. Een kleuter is een kleuter en geen schoolkind!