Webinar: Meten in het onderwijs en de oplossing van de onderwijscrisis

Op de volgende data geeft Ewald Vervaet samen met Onze Kleuterklas Community een webinar: Meten in het onderwijs en de oplossing van de onderwijscrisis.

woensdag 27 maart 2024
donderdag 4 april 2024
woensdag 10 april 2024
donderdag 18 april 2024 en
woensdag 24 april 2024

Alle avonden van 20.00 – 21.00 uur

Gratis voor WSK-leden en leden van Onze Kleuterklas Community.

KLIK HIER OM JE AAN TE MELDEN

 

In het onderwijs is een crisis gaande. Die is zich bovendien aan het verdiepen. Hoe komt dit?
Vanuit de wetenschap is de verklaring voor de onderwijscrisis en voor haar verdieping dat er verkeerd wordt gemeten: in het meten van de leerlingen, in het ontwerpen van leermiddelen en bij het beoordelen van leerkrachten.

Proeven en tests
Kinderen en hun onderwijs kunnen op twee manieren worden bepaald: met proeven en met tests.
Proeven zijn op de psychologische ontwikkeling gebaseerd; tests op statistische berekeningen met getalsmatige data als kalenderleeftijden en scores op meerkeuzetoetsen.

Papieren werkelijkheid
Het Nederlandse officiële onderwijsbeleid zit op de testlijn. Daar vloeien ondermeer lettertraining en leesles aan kinderen die daar niet aan toe zijn, uit voort.
Het onderwijsbeleid is daarom op een papieren werkelijkheid gebaseerd en niet op de ontwikkeling van kinderen van vlees en bloed.

Webinar
In de webinar komen onder meer aan bod:

  • overeenkomst en verschil tussen een kleuter en een jong schoolkind;
  • de psychologische ontwikkeling van het schrijven en van het lezen;
  • de ontkenning van die psychologische ontwikkeling in het huidige onderwijsbeleid;
  • waarom die ontkenning niet terecht is;
  • het onderwijsbeleid kan weer een stevige basis krijgen door van die ontwikkeling uit te gaan, alleen proeven te
    doen en tests uit het onderwijs te verwijderen.

Meten bij kleuters:
Proeven? Ja!
Tests? Nee!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *